Η Κομισιόν απαντά στην ευρωβουλευτή της ΝΔ-ΕΛΚ Μαρία Σπυράκη ότι θα εφαρμόσει το
χερσαίο Σένγκεν για Βουλγαρία και Ρουμανία εντός του 2024, γεγονός ιδιαίτερα αισιόδοξο
για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης της Μακεδονίας και της Θράκης και ειδικά της
Χαλκιδικής και της Πιερίας.
Στην γραπτή απάντηση που έδωσε η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα
Γιούανσον στην ερώτηση που κατέθεσε η ευρωβουλευτής Μαρία Σπυράκη, τονίζεται ότι
εντός του 2024 αναμένεται να ληφθεί απόφαση για την άρση των περιορισμών του ελέγχου
των διαβατηρίων για Βούλγαρους και Ρουμάνους που περνούν τα χερσαία ελληνικά
σύνορα, γεγονός που θα διευκολύνει τον οδικό τουρισμό της χώρας μας.
Το θέμα της διακριτικής μεταχείρισης των εναέριων μεταφορών σε βάρος του οδικού
τουρισμού ανέδειξε η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και εκ νέου υποψηφία για τις
ευρωεκλογές της 9 ης Ιουνίου Μαρία Σπυράκη, με γραπτή ερώτηση που κατέθεσε στην
Κομισιόν μετά από συνεργασία που είχε με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής
και πρόεδρο του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο.
Η κ. Σπυράκη έθεσε ενώπιον της Κομισιόν το μείζονος σημασίας πρόβλημα και περιέγραψε
τις συνθήκες διακριτικής μεταχείρισης που υφίσταται ο οδικός τουρισμός για τους πολίτες
που έρχονται στη χώρα μας από Βουλγαρία και Ρουμανία, σε σχέση με τον εναέριο και το
θαλάσσιο, λόγω της διατήρησης των ελέγχων στα σύνορα. Στην ερώτηση που κατέθεσε
τόνισε τα εξής: «Η εν μέρει ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν, με
συνέπεια την ανέλεγκτη εναέρια και θαλάσσια -αλλά όχι χερσαία- είσοδο των πολιτών τους
από τα τέλη Μαρτίου 2024 στα κράτη μέλη της ΕΕ, δημιουργεί συνθήκες διακριτικής
μεταχείρισης έναντι του οδικού τουρισμού».
Η ελληνίδα ευρωβουλευτής παρέθεσε συγκεκριμένα στοιχεία που δείχνουν το μέγεθος του
προβλήματος. Σύμφωνα με το INSETE Intelligence, όπως τονίζεται στην ερώτηση που
κατέθεσε «την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 στον μεθοριακό σταθμό του
Προμαχώνα οι οδικές αφίξεις ανέρχονταν σε 2,6 εκατομμύρια, στον μεθοριακό σταθμό των
Ευζώνων 2,2 εκατ., των Κήπων 896 χιλιάδες, της Κρυσταλλοπηγής 689 χιλ., του Ορμενίου
627 χιλ., της Κακαβιάς 570 χιλ., της Νυμφαίας 528 χιλ., της Νίκης 441 χιλ., της Εξοχής 332
χιλ. και της Δοϊράνης 301 χιλ».
Η κ. Σπυράκη ζήτησε την άρση των ελέγχων στα χερσαία σύνορα Βουλγαρίας και Ρουμανίας
και την πλήρη ένταξη τους στο χώρο Σένγκεν. Κατέστησε σαφές ότι: «Με τη διατήρηση των
ελέγχων μόνο στα χερσαία σύνορα, οι τουριστικοί προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας που
δεν συνδέονται με απευθείας πτήσεις από τα ανωτέρω κράτη υφίστανται επιπτώσεις
διακριτικής μεταχείρισης στην ενιαία αγορά υπηρεσιών, λόγω χερσαίων ελέγχων στη
μετακίνηση πολιτών από Βουλγαρία και Ρουμανία».
Η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ίλβα Γιούανσον, απαντώντας στην ερώτηση της κ.
Σπυράκη, τόνισε ότι «Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει όλη την αναγκαία στήριξη στην
Προεδρία του Συμβουλίου για να διασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ληφθεί απόφαση για τα
χερσαία σύνορα το 2024». Υπενθύμισε ότι «στις 30 Δεκεμβρίου 2023 το Συμβούλιο έλαβε
την ιστορική απόφαση για την προσχώρηση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στον χώρο
Σένγκεν και από τις 31 Μαρτίου 2024 η Βουλγαρία και η Ρουμανία εφαρμόζουν πλήρως το
κεκτημένο του Σένγκεν, ενώ έχουν αρθεί οι έλεγχοι των προσώπων στα εσωτερικά εναέρια
και θαλάσσια σύνορα». Προανήγγειλε μάλιστα ότι «Το Συμβούλιο συμφώνησε ότι θα
πρέπει να ληφθεί ακόμη μια απόφαση σε κατάλληλη ημερομηνία για την άρση των ελέγχων
στα εσωτερικά χερσαία σύνορα, οι οποίοι επί του παρόντος διατηρούνται μεταξύ των
χερσαίων συνόρων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και άλλων κρατών μελών του
Σένγκεν, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης της ευρωβουλευτή της ΝΔ-ΕΛΚ Μαρίας Σπυράκη και της
απάντησης η Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων Ίλβα Γιούανσον έχουν ως εξής:
Ερώτηση προτεραιότητας με αίτημα γραπτής απάντησης P-000247/2024
προς την Επιτροπή
Άρθρο 138 του Κανονισμού
Μαρία Σπυράκη (PPE)
Η εν μέρει ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν, με συνέπεια την
ανέλεγκτη εναέρια και θαλάσσια -αλλά όχι χερσαία- είσοδο των πολιτών τους από τα τέλη
Μαρτίου 2024 στα κράτη μέλη της ΕΕ, δημιουργεί συνθήκες διακριτικής μεταχείρισης
έναντι του οδικού τουρισμού. Με τη διατήρηση των ελέγχων μόνο στα χερσαία σύνορα, οι
τουριστικοί προορισμοί της βόρειας Ελλάδας που δεν συνδέονται με απευθείας πτήσεις
από τα ανωτέρω κράτη υφίστανται επιπτώσεις διακριτικής μεταχείρισης στην ενιαία αγορά
υπηρεσιών, λόγω χερσαίων ελέγχων στη μετακίνηση πολιτών από Βουλγαρία και Ρουμανία.
Δεδομένου ότι, σύμφωνα με στοιχεία του INSETE Intelligence, την περίοδο Ιανουαρίου-
Νοεμβρίου 2023 στον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα οι οδικές αφίξεις ανέρχονταν σε
2,6 εκατομμύρια, στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων 2,2 εκατ., των Κήπων 896 χιλιάδες,
της Κρυσταλλοπηγής 689 χιλ., του Ορμενίου 627 χιλ., της Κακαβιάς 570 χιλ., της Νυμφαίας
528 χιλ., της Νίκης 441 χιλ., της Εξοχής 332 χιλ. και της Δοϊράνης 301 χιλ, ερωτάται η
Επιτροπή:
1.Πότε πρόκειται να προχωρήσει η άρση των ελέγχων στα χερσαία σύνορα Βουλγαρίας και
Ρουμανίας και η πλήρης ένταξή τους στον χώρο Σένγκεν;
2.Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβεί στο μεσοδιάστημα προς εξάλειψη των διακρίσεων
που θα προκύπτουν από 31.03.2024, ώστε να διαφυλαχθεί η ενιαία αγορά υπηρεσιών;
Απάντηση της κ. Johansson εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Στις 30 Δεκεμβρίου 2023 το Συμβούλιο έλαβε την ιστορική απόφαση για την προσχώρηση
της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στον χώρο Σένγκεν και από τις 31 Μαρτίου 2024 η
Βουλγαρία και η Ρουμανία εφαρμόζουν πλήρως το κεκτημένο του Σένγκεν, ενώ έχουν αρθεί οι έλεγχοι των προσώπων στα εσωτερικά εναέρια και θαλάσσια σύνορα. Το Συμβούλιο
συμφώνησε ότι θα πρέπει να ληφθεί ακόμη μια απόφαση σε κατάλληλη ημερομηνία για
την άρση των ελέγχων στα εσωτερικά χερσαία σύνορα, οι οποίοι επί του παρόντος
διατηρούνται μεταξύ των χερσαίων συνόρων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και άλλων
κρατών μελών του Σένγκεν, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας.
Από την προσχώρηση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην ΕΕ το 2007, εφαρμόζονται
πλήρως η ελεύθερη παροχή υπηρεσιών δυνάμει του άρθρου 56 της Συνθήκης για τη
λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (στο εξής: ΣΛΕΕ) και η ελεύθερη κυκλοφορία των
προσώπων δυνάμει του άρθρου 21 της ΣΛΕΕ. Τα δικαιώματα αυτά μπορούν να ασκούνται
σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, μεταξύ άλλων από Ρουμάνους και Βούλγαρους
υπηκόους, ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν ή όχι έλεγχοι στα εσωτερικά σύνορα.
Το γεγονός ότι οι έλεγχοι στα εσωτερικά χερσαία σύνορα με τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία
θα παραμείνουν προς το παρόν σε ισχύ απορρέει από τους όρους της ομόφωνης απόφασης
του Συμβουλίου της 30ής Δεκεμβρίου 2023, η οποία ελήφθη σύμφωνα με την πράξη
προσχώρησης της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας. Επιπλέον, η σταδιακή προσέγγιση για την
άρση των ελέγχων εφαρμόζεται ανεξάρτητα από την ιθαγένεια και δεν θέτει υπό
αμφισβήτηση το δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας των πολιτών της ΕΕ,
συμπεριλαμβανομένων των Ρουμάνων και Βουλγάρων υπηκόων, σύμφωνα με το άρθρο 21
της ΣΛΕΕ και την οδηγία 2004/38/ΕΚ για την ελεύθερη κυκλοφορία ή την ελευθερία τους να
παρέχουν τουριστικές υπηρεσίες και να επωφελούνται από αυτές.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει όλη την αναγκαία στήριξη στην Προεδρία του
Συμβουλίου για να διασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ληφθεί απόφαση για τα χερσαία
σύνορα το 2024.
Μαρία Σπυράκη, Ευρωβουλευτής
Μέλος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (Ε.Λ.Κ) στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο