Μενού Κλείσιμο

Όλυμπος – Θάλασσα – Πολιτισμός Δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού – Άρθρο της Ευαγγελίας Ξυπτερά

Ξυπτερά Ευαγγελία

Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας

Μέλος Δ.Σ. Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Π.Ο.Ξ.

 

 

Ο τουρισμός στην Πιερία αποτελεί έναν από τους βασικούς τομείς της τοπικής οικονομίας που κινητοποιεί σχεδόν όλους τους κλάδους της και συνεισφέρει στη χωρική και κοινωνική διανομή του εισοδήματος.

Η Πιερία διαθέτοντας τα φυσικά και πολιτιστικά πλεονεκτήματά της, μέσα σε ένα περιβάλλον ευνοϊκών γεωπολιτικών συγκυριών για την χώρα τα τελευταία χρόνια και με τις αδιάκοπες προσπάθειες του ξενοδοχειακού κλάδου είδε ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών, αν και δεν υπήρχαν πάντα οι ανάλογες θετικές οικονομικές επιπτώσεις. Καθώς η τρομοκρατία, που τα προηγούμενα χρόνια, δημιούργησε πρόβλημα σε πολλούς ανταγωνιστές μας στη μεσόγειο φαίνεται να υποχωρεί, οι χώρες που επλήγησαν από αυτή ανακάμπτουν και διεκδικούν ένα όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς.

Ο ανταγωνισμός στον τουρισμό εντείνεται συνεχώς. Νέοι προορισμοί εμφανίζονται στο εσωτερικό και εξωτερικό έχοντας το πλεονέκτημα του παρθένου προϊόντος που συχνά προσφέρεται σε καλύτερη τιμή. Οι μεγάλες επενδύσεις που γίνονται σε πολλές περιοχές εντός και εκτός της χώρας, οι νέοι οδικοί άξονες, η μείωση του κόστους των αεροπορικών ταξιδιών,  και η ανάπτυξη των αεροδρομίων αλλάζουν τα δεδομένα στην τουριστική αγορά και διαμορφώνουν νέες τάσεις στην προσφορά και στην ζήτηση. Σε αυτό το περιβάλλον δεν μπορεί να υπάρχει εφησυχασμός και αδράνεια.

Το τουριστικό προϊόν είναι ο τόπος, με μία ευρεία έννοια του όρου, το φυσικό και αστικό περιβάλλον, ο πολιτισμός, οι υποδομές, η ευκολία πρόσβασης, οι εγκαταστάσεις, οι άνθρωποι, οι παρεχόμενες υπηρεσίες και οι προσδοκίες τουριστικών εμπειριών.  Η βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών του πρέπει να  αποτελεί μόνιμο στόχο και να συνδέεται με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και τις προσπάθειες για τον συνεχή εμπλουτισμό του. Σημαντικό στοιχείο στο τουριστικό προϊόν της Πιερίας είναι η θάλασσα που έχει ζωτικό ρόλο στη ζωή των πολιτών. Βασική προϋπόθεση είναι η προστασία του Θερμαϊκού αλλά και  των υδάτινων πόρων, των υδροβιοτόπων των ορεινών όγκων και του πολιτιστικού αποθέματος. 

 

Για τα γίνει μία σύγχρονη διαχείριση στην τουριστική ανάπτυξη της Πιερίας είναι σημαντική η χάραξη και η υλοποίηση ολοκληρωμένης μακροπρόθεσμης στρατηγικής με επίκεντρο το παγκοσμίως γνωστό και ανταγωνιστικό όνομα «Όλυμπος»  Αυτή πρέπει να  επικεντρώνεται στις ανάγκες όσων εμπλέκονται στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος . Σε αυτό το πλαίσιο είναι απαραίτητος ένας μηχανισμός με τη συμμετοχή και συνεργασία των Δήμων, της Περιφερειακής Ενότητας και των ιδιωτικών τοπικών φορέων. Σε διεθνές επίπεδο το πρότυπο των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμού – Destination Management Organizations, DMOs – αποτελεί ένα καλό παράδειγμα προς εφαρμογή, εφόσον έχει  θεσμική και επαγγελματική οργάνωση, και εξασφάλιση μέσων και πόρων. Σκοπός του DMO είναι η αναζήτηση και η εφαρμογή της υπάρχουσας τεχνογνωσίας, η ανάπτυξη συνεργειών με άλλους φορείς, οργανισμούς και οργανώσεις, οι καινοτόμες δράσεις αλλά πάνω από όλα η καλλιέργεια ενός πνεύματος συνεργασίας, επαγγελματισμού και αξιοπιστίας προκειμένου να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα του προορισμού στην εσωτερική και την παγκόσμια τουριστική αγορά.

Η Πιερία είναι η περιοχή του Ολύμπου, γνωστή στις τουριστικές αγορές ως Olympus Riviera και αποτελεί έναν τόπο χαρισματικό που μπορεί να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια.  Βρίσκεται πάνω στον κεντρικό οδικό άξονα Θεσσαλονίκης-Αθηνών και δίπλα στην Εγνατία οδό. Το οδικό δίκτυο είναι πολύ καλό και η  πρόσβαση στην περιοχή είναι εύκολη, άνετη και ασφαλής. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης άλλα και το αεροδρόμιο του Βόλου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι σημαντικά για την περιοχή. Η σιδηροδρομική γραμμή περνά σε όλο το μήκος της Πιερίας. Η μαρίνα του Πλαταμώνα που έχει αναβαθμιστεί τώρα μπορεί να φιλοξενήσει ικανοποιητικό αριθμό σκαφών αναψυχής. Πέρα από τον παγκόσμια γνωστό Όλυμπο, που από μόνος του αποτελεί σημείο αναφοράς και το μεγάλο μήκος της ακτογραμμής, υπάρχουν σε απόσταση αναπνοής αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι, το χιονοδρομικό στο Ελατοχώρι και  τα παραδοσιακά χωριά. Τα θρησκευτικά μνημεία είναι πολλά και σε όλη την έκταση της Πιερίας, η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι ανεξάντλητη. Το αστικό κέντρο, η  Κατερίνη, βρίσκεται δίπλα στην εθνική οδό και είναι άμεσα επισκέψιμη από όλα τα σημεία του νομού. Η περιοχή αν και έχει παραδοσιακά προσανατολιστεί στο προϊόν “ήλιος-θάλασσα”, έχει την δυναμική να αναπτύξει πολλές μορφές εναλλακτικού και θεματικού τουρισμού και έτσι να ενισχυθεί η  επισκεψιμότητα  όλο τον χρόνο.

Για να ξεχωρίσουμε στον τουριστικό στίβο δεν χρειάζονται μαγικές συνταγές αλλά διεθνείς καλές πρακτικές. Πρέπει όλοι – ιδιώτες και κυρίως η αυτοδιοίκηση – να επενδύσουμε σημαντικά στον τουρισμό. Χρειάζεται βελτίωση στις υπάρχουσες υποδομές, δημιουργία νέων και αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων μας. Απαιτείται επιμονή, αποφασιστικότητα και ουσιαστική συνεργασία.  Ο ανταγωνισμός είναι και θα είναι συνεχώς αυξανόμενος. Οι συγκυρίες αλλάζουν. Η Πιερία θα είναι έτοιμη;

 

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο επιχειρηματικό αφιέρωμα της εβδομαδιαίας εφημερίδας Επτά με θέμα τη 10η Εμποροβιοτεχνική Έκθεση Πιερίας, Κεντρικής Μακεδονίας

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ