Θερινές εκπτώσεις
Οι θερινές εκπτώσεις ανέκαθεν αποτελούσαν έναν δείκτη που έδειχνε για το πώς κινείται η αγορά και αν η κατάσταση των δεικτών της οικονομίας αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα.
Οι θερινές εκπτώσεις του 2019, πραγματοποιήθηκαν σε μια περίοδο όπου προηγήθηκαν αλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις και άλλαξαν τους πολιτικούς συσχετισμούς στη χώρα μας. Αλλαγές στην αυτοδιοίκηση, αλλαγή στον χάρτη της Ευρώπης (από τις Ευρωεκλογές) αλλαγή όμως κυβέρνησης και στην Ελλάδα.
Οι εξαγγελίες του Κυριάκου Μητσοτάκη –και οι άμεσες αποφάσεις- όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ σε συνδυασμό με την υποχώρηση των δεικτών δανισμού της χώρας μας, βελτίωσε το οικονομικό κλίμα. Αυτή η βελτίωση όμως δεν φαίνεται να αποτυπώνεται και στις πωλήσεις οι οποίες ήταν περιορισμένες, όπως δείχνουν σχετικές έρευνες.
Οι καταναλωτές –παραδοσιακά την τελευταία επταετία- αφήνουν τις μεγάλες αγορές για την περίοδο των Χριστουγέννων, αφού των θερινών εκπτώσεων ακολουθεί η καταβολή σειράς φόρων (από τον φόρο εισοδήματος έως τα τέλη κυκλοφορίας) και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κάνει ιδιαίτερα συγκρατημένους τους καταναλωτές. Παράλληλα, είναι λογικό οι εξαγγελίες και οι αποφάσεις ανακούφισης της μεσαίας τάξης, να μην έχουν ακόμη αποτυπωθεί στο πορτοφόλι των καταναλωτών.
Το γεγονός είναι πως θα απαιτηθούν πολλά χρόνια συνεχούς βελτίωσης του οικονομικού κλίματος, ώστε να μπορέσουν οι τοπικές αγορές και οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, να δουν ουσιαστικά αποτελέσματα.
Η έρευνα
Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την καθιερωμένη περιοδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις του 2019. Όπως συνάγεται από τα αποτελέσματα της έρευνας οι πωλήσεις κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων δεν ικανοποίησαν τις επιχειρήσεις, ενώ προκύπτουν διαφοροποιήσεις αναλόγως του μεγέθους και του κλάδου δραστηριοποίησης. Ωστόσο, η σταδιακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος συνέβαλε στην αποκλιμάκωση της πτωτικής τάσης.
Τα αποτελέσματα σε λίγες γραμμές
-Για τη μεγαλύτερη μερίδα των επιχειρήσεων (9 στις 10) οι πωλήσεις κατά τις θερινές εκπτώσεις διαμορφώθηκαν στα ίδια ή σε χειρότερα επίπεδα, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (Διάγραμμα 1α). Εν τούτοις, πρέπει να σημειωθεί πως περίπου οι μισές εξ’ αυτών (52%) δήλωσαν επιδείνωση, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο των θερινών εκπτώσεων του 2018 (60%) (Διάγραμμα 1β). Ως εκ τούτου, ενισχύθηκε το μερίδιο των επιχειρήσεων που δεν εμφάνισε μεταβολή στο τζίρο τους από 27% το 2018 σε 35% φέτος. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψε πτώση των πωλήσεων ανήκει στον κλάδο ειδών ψυχαγωγίας και επιμορφωτικών ειδών (Διάγραμμα 2).
-Οι επιχειρήσεις με υψηλότερο ετήσιο κύκλο εργασιών καθώς και εκείνες που απασχολούν προσωπικό, εμφανίζουν σε γενικές γραμμές καλύτερες επιδόσεις κατά την εκπτωτική περίοδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την άνιση κατανομή των ωφελειών υπέρ των μεγαλύτερων μονάδων (Διάγραμμα 3).
–Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) υιοθέτησαν ποσοστό έκπτωσης από 21% έως 40%, ενώ το 37% αυτών επέλεξε ακόμη υψηλότερα ποσοστά (Διάγραμμα 4). Σε επίπεδο επιμέρους κλάδων: 1 στις 2 επιχειρήσεις Ένδυσης/Υπόδησης προχώρησε σε γενναίες εκπτώσεις άνω του 40%, γεγονός ενδεικτικό των πιέσεων που έχουν ασκηθεί στο συγκεκριμένο κλάδο κατά την τελευταία περίοδο (Διάγραμμα 5).
-Για 2 στις 3 επιχειρήσεις που εμφάνισαν αύξηση του τζίρου τους, η βελτίωση των πωλήσεών τους κυμάνθηκε σε έως και 10% (Διάγραμμα 6). Αντίθετα, σχεδόν 7 στις 10 επιχειρήσεις από εκείνες που δήλωσαν επιδείνωση των πωλήσεών τους, κατέγραψαν ποσοστό πτώσης άνω του 10% (Διάγραμμα 7).
-Για μία ακόμη φορά ο Ιούλιος αναδείχτηκε η καλύτερη περίοδος από άποψη αγοραστικής κίνησης σε σύγκριση με τον Αύγουστο (Διάγραμμα 8).
–Περισσότερες από τις μισές συναλλαγές (55%) διεξήχθησαν φέτος μέσω χρήσης πλαστικού χρήματος (κάρτες), όταν το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό κυμάνθηκε στο 48% (Διάγραμμα 9).
-Τέλος, μόνο το 21% προχώρησε στην αγορά νέου εμπορεύματος ειδικά για την εκπτωτική περίοδο, εύρημα που επιβεβαιώνει την επιφυλακτικότητα του εμπορικού κόσμου για το χρόνο πλήρους αποκατάστασης της κανονικότητας της αγοράς (Διάγραμμα 10).
Η ταυτότητα της έρευνας:
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 26 και 29 Αυγούστου 2019. Ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε δείγμα 250 επιχειρήσεων, εφαρμόζοντας στρωματοποιημένη δειγματοληψία σε δύο στάδια, σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.