Μενού Κλείσιμο

Η τεχνολογία στην υπηρεσία της… οδικής ασφάλειας

Ζωτικής σημασίας η τεχνολογία για την αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας στην Ευρώπη

Η υπερβολική και ακατάλληλη ταχύτητα είναι υπεύθυνη για το ένα τρίτο περίπου των θανατηφόρων συγκρούσεων, σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με νέα έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών.

Η κίνηση με ταχύτητα πάνω από το όριο εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό πρόβλημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), λίγες ημέρες πριν από τη σημαντική ψηφοφορία (την περασμένη Πέμπτη) στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τις τεχνολογικές εφαρμογές ασφαλείας που τα οχήματα θα πρέπει μελλοντικά να έχουν ως βασικό εξοπλισμό.

Οι ερευνητές εξέτασαν τον αριθμό των οχημάτων που βρέθηκαν να κινούνται πάνω από το όριο ταχύτητας σε διαφορετικούς τύπους οδών στις χώρες που ήταν σε θέση να παρέχουν τέτοια δεδομένα.

Στις αστικές οδούς, όπου παρατηρείται το 37% όλων των θανάτων από τροχαία συμβάντα στην ΕΕ, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ποσοστό μεταξύ 35% και 75% των οχημάτων κινούνταν με ταχύτητες που ήταν υψηλότερες από την επιτρεπόμενη.

Στις υπεραστικές οδούς (εκτός αυτοκινητοδρόμων) όπου παρατηρείται το 55% όλων των θανάτων από τροχαία συμβάντα στην ΕΕ, το 9% έως 63% των ταχυτήτων των οχημάτων ήταν υψηλότερο από το όριο ταχύτητας.

Στους αυτοκινητόδρομους, όπου το 8% όλων των θανάτων από τροχαία συμβάντα στην ΕΕ συμβαίνουν, μεταξύ 23% και 59% των παρατηρούμενων ταχυτήτων των οχημάτων ήταν υψηλότερες από το όριο ταχύτητας.

Η ταχύτητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την οδική ασφάλεια. Η υπερβολική και ακατάλληλη ταχύτητα είναι υπεύθυνη για το ένα τρίτο περίπου των θανατηφόρων συγκρούσεων και αποτελεί επιβαρυντικό παράγοντα στις περισσότερες συγκρούσεις.

Ενώ η μείωση της ταχύτητας απαιτεί συνδυασμό μέτρων, όπως εντονότερη και συστηματικότερη τροχονομική επιτήρηση, βελτιωμένη υποδομή και αξιόπιστα όρια ταχύτητας, οι συγγραφείς επεσήμαναν το σύστημα Intelligent Speed ​​Assistance (ISA) (Ευφυής Υποβοήθηση Ταχύτητας) ένα σύστημα υποστήριξης των οδηγών που είναι σήμερα διαθέσιμο, ως τη βασική τεχνολογική εφαρμογή ασφάλειας των οχημάτων για την αντιμετώπιση στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

Στις 21 Φεβρουαρίου, η Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς (IMCO) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα ψήφισε για τα νέα κρίσιμα συστήματα ασφάλειας των οχημάτων της ΕΕ, τα οποία περιλαμβάνουν πρόταση για να καταστεί το Intelligent Speed ​​Assistance υποχρεωτική τεχνολογία σε όλα τα νέα οχήματα από το 2022. Εκτιμάται ότι μόνο αυτό το μέτρο θα μπορούσε να μειώσει τους θανάτους στους ευρωπαϊκούς δρόμους κατά 20%. Το συνολικό πακέτο των μέτρων ασφαλείας των οχημάτων αναμένεται να αποτρέψει περισσότερους από 25.000 θανάτους μεταξύ 2022 και 2037, αλλά μόνο εάν υιοθετηθεί στο σύνολό του.

Η Graziella Jost, Διευθύντρια Έργων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) δήλωσε: «500 άνθρωποι σκοτώνονται κάθε εβδομάδα στους δρόμους της ΕΕ, αριθμός που δεν μειώνεται για αρκετά χρόνια τώρα. Και η γρήγορη οδήγηση εξακολουθεί να είναι η νούμερο ένα αιτία. Είναι πολύ απλό: αν θέλουμε να μειώσουμε τον αριθμό των θανάτων από τροχαία συμβάντα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά την ταχύτητα. Αυτή τη στιγμή, η ΕΕ έχει μία μοναδική ευκαιρία να κάνει μια τεράστια διαφορά. Η συμπερίληψη του συστήματος Intelligent Speed Assistance (ISA) σε κάθε νέο όχημα ως βασικό εξοπλισμό θα μπορούσε να αποτρέψει το ένα πέμπτο των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις», ανάφερε, καλώντας τους ευρωβουλευτές να υποστηρίξουν «αυτό το βασικό μέτρο που θα σώσει ζωές», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», δήλωσε σχετικά: «Η ταχύτητα είναι από τις βασικότερες αιτίες θανάτων στους δρόμους της Ελλάδας και διεθνώς. Ιδιαίτερα στη χώρα μας, οι έρευνες έχουν δείξει μεγάλες υπερβάσεις των ορίων ταχύτητας που οφείλονται στην απειθαρχία των οδηγών και στα μη αξιόπιστα όρια ταχυτήτων των οδών. Είναι πρώτης προτεραιότητας η επιβολή της τήρησης των ορίων είτε μέσω τεχνολογικών εφαρμογών (των οχημάτων και της υποδομής) είτε μέσω τροχονομικών ελέγχων, που θα πρέπει να είναι συστηματικοί, στοχευμένοι, συνεχείς και αυστηροί».

Η νέα έκθεση επισημαίνει επίσης τα μέτρα σχετικά με την ταχύτητα που εφαρμόζονται σήμερα στα κράτη μέλη της ΕΕ. Συγκεκριμένα, σημειώνεται κάποια πρόοδος όσον αφορά στη μείωση της ταχύτητας στις εθνικές και επαρχιακές οδούς. Η Γαλλία μείωσε πρόσφατα το όριο ταχύτητας σε υπεραστικές οδούς με ενιαίο οδόστρωμα από 90km/h σε 80km/h. Μια πρώτη ανάλυση από το ερευνητικό ινστιτούτο Cerema έδειξε 116 λιγότερους θανάτους σε υπεραστικές οδούς που εφαρμόσθηκε το νέο όριο ταχύτητας (80 χλμ/ώρα) σε σύγκριση με το μέσο όρο 2013-2017 στους ίδιους δρόμους για τους μήνες Ιούλιο έως Δεκέμβριο, τη χρονική δηλαδή περίοδο από τότε που εφαρμόσθηκε το νέο όριο. Η Ισπανία ανακοίνωσε επίσης τη μετάβαση από 100 χλμ./ώρα σε 90 χλμ./ώρα για το βασικό υπεραστικό οδικό δίκτυο ενώ η Φλάνδρα (βόρεια περιοχή του Βελγίου) άλλαξε από 90 χλμ./ώρα σε 70 χλμ./ώρα το όριο ταχύτητας από το 2017.

Ορισμένες από τις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στην οδική ασφάλεια στην Ευρώπη έχουν χαμηλά όρια ταχύτητας σε υπεραστικές οδούς, όπως η Σουηδία με 70 km/h και 27 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, και οι χώρες Νορβηγία (26), η Ελβετία (26), η Δανία (37) και η Ολλανδία (37), οι οποίες όρισαν το όριο στα 80 km/h.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι ένας συνδυασμός μέτρων όπως αστυνομικοί έλεγχοι και αυτοματοποιημένα συστήματα, συμπεριλαμβανομένων σταθερών και μέσης ταχύτητας κίνησης καμερών, έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας.

Γενικά, φαίνεται να υπάρχει αύξηση των υπερβολικών ταχυτήτων που εντοπίζονται σε όλη την ΕΕ, κυρίως λόγω της επέκτασης των δικτύων κάμερας ταχύτητας. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των κρατών μελών όσον αφορά τον αριθμό των καμερών ταχύτητας.

Από τις 27 χώρες που μπορούσαν να παράσχουν στοιχεία σχετικά με τον αριθμό των παραβάσεων για υπερβολική ταχύτητα που εντοπίσθηκαν κατά την περίοδο 2010-2017, φαίνεται ότι σε 18 αυξήθηκαν ενώ σε 9 σημείωσαν μείωση.

 

Τι ψήφισαν οι ευρωβουλευτές

Η επικαιροποίηση του κανονισμού της ΕΕ για τη γενική ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Μάιο του 2018 ως μέρος ενός πακέτου νέων μέτρων οδικής ασφάλειας και περιλαμβάνει ορισμένες νέες υποχρεωτικές τεχνολογίες όπως η Αυτοματοποιημένη Πέδηση Έκτακτης Ανάγκης (Automated Emergency Braking – AEB) και Intelligent Speed Assistance (ISA), για να βοηθήσει τους οδηγούς να κινούνται εντός του ορίου ταχύτητας. Τα μέτρα περιλαμβάνουν επίσης βελτιώσεις στην παθητική ασφάλεια (προστασία από σύγκρουση) και ένα νέο πρότυπο «άμεσης όρασης» βασικό για τα φορτηγά ώστε οι οδηγοί να έχουν καλύτερη ορατότητα του δρόμου (και των άλλων χρηστών) γύρω από αυτούς.

 

Τι είναι η Ευφυής Υποβοήθηση Ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance – ISA);

Το σύστημα ISA χρησιμοποιεί μια βιντεοκάμερα αναγνώρισης σημάτων ταχύτητας ή/και δεδομένα ορίου ταχύτητας που συνδέονται με το GPS για να ενημερώνει τους οδηγούς για το όριο ταχύτητας στο δρόμο που κινούνται και να περιορίσει αυτόματα την ταχύτητα του οχήματος, όπως είναι απαραίτητο. Τα συστήματα ISA δεν εφαρμόζουν αυτόματα την πέδηση, αλλά απλώς περιορίζουν την ισχύ του κινητήρα, εμποδίζοντας το όχημα να επιταχύνει πέρα ​​από το τρέχον όριο ταχύτητας, εκτός αν καταργηθεί από τον οδηγό. Οχήματα με αυτό το είδος συστήματος εγκατεστημένα από το εργοστάσιο παραγωγής βρίσκονται ήδη στην αγορά – βοηθούμενα εν μέρει από την απόφαση του Euro NCAP να ανταμείβει με επιπλέον βαθμούς τα οχήματα που περιλαμβάνουν το ISA.

 

Τι πρέπει να γίνει πριν οι προτάσεις γίνουν νόμοι;

Ο νέος νόμος πρέπει να εγκριθεί τόσο από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και από εκπροσώπους των 28 κυβερνήσεων της ΕΕ. Οι διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία ενός τελικού νομικού κειμένου, πιθανότατα θα αρχίσουν σύντομα βάσει του αποτελέσματος της ψηφοφορίας στην επιτροπή IMCO του Κοινοβουλίου. Τα κράτη μέλη της ΕΕ εξέθεσαν ήδη την αρχική τους θέση σχετικά με το νόμο σε μια συμφωνία που επετεύχθη τον Δεκέμβριο.

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ