Φταίνε (και) οι οδηγοί, αλλά όχι μόνο αυτοί
Του Βαγγέλη Ν. Ζαμαντζά
Δημοσιογράφος / κάτοικος της οδού Γ. Αυξεντίου
Μάρτυρες ενός ακόμη ατυχήματος στη διασταύρωση των οδών Λαζαίων και Αυξεντίου έγιναν οι περίοικοι βλέποντας ένα αγροτικό όχημα να «καβαλάει» το πεζοδρόμιο και να καρφώνεται σε περίφραξη σπιτιού. Είναι η δεύτερη φορά, που ο άτυχος ιδιοκτήτης του συγκεκριμένου σπιτιού, βλέπει ένα όχημα να καταστρέφει την περιουσία του. Μόλις πριν λίγα χρόνια, ένα άλλο αυτοκίνητο, μπήκε στην κυριολεξία στο γκαράζ του, προκαλώντας μεγάλες ζημιές στο σταθμευμένο όχημά του.
Το ατύχημα έγινε χθες το μεσημέρι και από θαύμα μετράμε μόνο υλικές ζημιές, αφού πρόκειται για μια περιοχή πολυσύχναστη. Από θαύμα δεν υπήρχε πεζός στο πεζοδρόμιο, ένα πεζοδρόμιο που χρησιμοποιούν –για να κινούνται υποτίθεται με ασφάλεια- οι περίοικοι, ενώ κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους χρησιμοποιούν και εκατοντάδες μαθητές.
Τα αίτια που προκάλεσαν το ατύχημα προφανώς διερευνώνται από την Τροχαία Κατερίνης, ωστόσο υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα δεδομένα που (ως κάτοικος της περιοχής) μπορώ να γνωρίζω.
Η δικαιολογία «μα τρέχουν σαν τρελοί» μπορεί να πείθει κάποιους (και δεν αφορά όλους τους οδηγούς) όμως δεν είναι η μοναδική αιτία των ατυχημάτων στο συγκεκριμένο σημείο. Η σήμανση που απουσιάζει και η προχειροδουλειά (που δεν τελειώνει ποτέ) απλά ευνοούν τους «αντικοινωνικούς οδηγούς» που κατά δεκάδες διέρχονται την Αυξεντίου τρέχοντας ή μιλώντας στο κινητό. (Έχοντας κάνει μια έρευνα, παρατήρησα ότι 6 στους 10 οδηγούς που διέρχονται το δρόμο μιλούν στο κινητό τους ή στέλνουν μήνυμα. Καλώ τον οποιοδήποτε στο μπαλκόνι μου ένα απόγευμα για να το διαπιστώσει…)
Δυστυχώς όμως –κατά μια έννοια- συνένοχος σ’ αυτά τα ατυχήματα είναι και ο Δήμος Κατερίνης με τις αρμόδιες υπηρεσίες του.
Καλώς ή κακώς η Αυξεντίου είναι δρόμος διπλής κυκλοφορίας. Μέχρι το 2010 υπήρχε η δυνατότητα στάθμευσης (αν και απαγορευόταν) έστω στη μια πλευρά του δρόμου. Το 2010 (λίγο πριν τις δημοτικές εκλογές) ο Δήμος Κατερίνης (ορθώς) αποφάσισε να διαπλατύνει τα πεζοδρόμια, στο πλαίσιο «των ασφαλών διαδρομών για τους μαθητές» (εδώ γελάμε), αφήνοντας ημιτελή τα έργα. Ή σήμανση που απαγόρευε τη στάθμευση απομακρύνθηκε λόγω της κατασκευής των πεζοδρομίων και δεν τοποθετήθηκε ποτέ, παρότι έχουν περάσει 9 χρόνια από τότε! (Πινακίδες, δηλαδή δημοτική περιουσία, ρημάζουν σε παρακείμενο οικόπεδο εδώ και χρόνια, όπως φαίνεται και στη σχετική φωτογραφία)
Να φανταστεί κανείς, πως δεν είχαν φροντίσει να τοποθετήσουν ούτε τις απαγορευτικές πινακίδες για στροφή από την Αυξεντίου προς τον μονόδρομο της Λαζαίων, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγοι (κυρίως όσοι δεν ήξεραν την περιοχή) που παρανομούσαν εν… αγνοία τους, θέτοντας σε κίνδυνο και τον εαυτό τους και τους άλλους οδηγούς. Ο μόνος που ανταποκρίθηκε κάποια στιγμή ήταν ο τότε εντεταλμένος σύμβουλος κ. Τσιουκάνης, ο οποίος μετά από έκκλησή μου τοποθέτησε επί της Αυξεντίου τα απαγορευτικά σήματα για στροφή προς Λαζαίων…
Η κατάσταση στην Αυξεντίου δεν πρόκειται να αλλάξει, αν δεν αποφασίσει ο Δήμος να προχωρήσει σε μια σειρά παρεμβάσεων που θα κάνει πραγματικά ασφαλή τη διέλευση των πεζών από τα πεζοδρόμια. Η τοποθέτηση σήμανσης απαγόρευσης στάθμευσης είναι απαραίτητη, αφού σε άλλα ατυχήματα που προκλήθηκαν στο συγκεκριμένο σταυροδρόμι, τα (παράνομα) σταθμευμένα οχήματα μείωναν την ορατότητα όσων οδηγών επιχειρούσαν να διασχίσουν τη Λαζαίων. Το ιδανικό θα ήταν, αφού τοποθετηθεί η σήμανση, να υπάρχει και συνεχής έλεγχος, αλλά εδώ μπαίνει και η ανικανότητα της δημοτικής αστυνομίας να δράσει. (Πληροφοριακά σας αναφέρω ότι στο παρελθόν κάλεσα δημοτική αστυνομία, επειδή ακριβώς στο σημείο του χθεσινού ατυχήματος είχε σταθμεύσει πάνω(!) στο πεζοδρόμιο όχημα και όταν ήρθε ο δημοτικός αστυνόμος χαιρέτισε τον οδηγό –όχι δεν τον κέρασε και πορτοκαλάδα- ανέβηκε στη μηχανή του και έφυγε και αυτός και ο οδηγός σαν κύριοι.)
Επειδή λοιπόν υπάρχει η αντικειμενική δυσκολία της Δημοτικής Αστυνομίας να είναι πανταχού παρούσα (δεκάδες δρόμοι στην πόλη έχουν το ίδιο πρόβλημα) και αφού ο Δήμος επιμένει να διατηρήσει διπλής κυκλοφορίας το δρόμο, ως μόνη λύση φαντάζει η τοποθέτηση οριοδεικτών στο μέσον της οδού, ώστε από τη μια να λειτουργεί αποτρεπτικά για την ανάπτυξη ταχύτητας (από τους αντικοινωνικούς οδηγούς) και από την άλλη, να αποτρέπει την στάθμευση των οχημάτων, που έτσι κι αλλιώς απαγορεύεται…
Το ότι δεν θρηνήσαμε θύματα χθες, δεν σημαίνει πως δεν θα θρηνήσουμε σήμερα ή αύριο. Δεν θέλω να σκεφτώ ένα παρόμοιο περιστατικό με μαθητές σε πεζοδρόμιο. Και τέλος πάντων κάποια εύκολα ζητήματα για να λυθούν, δεν χρειάζεται να φτάνουν στο γραφείο του (εκάστοτε) εισαγγελέα… Το ζήτημα δεν είναι «να πάει κάποιος φυλακή», αλλά να μειώσουμε τις πιθανότητες να στείλουμε κάποιον στο χώμα. Και αν δεν γίνει κάτι, πολύ φοβάμαι πως θα καταλήξουμε «πρώτο θέμα στα κανάλια»
Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.