Μενού Κλείσιμο

Συνέντευξη | Άκης Σακελλαρίου – «Ιφεγένεια Εν Αυλίδι» του Ευριπίδη 23/7 – Αρχαίο Θέατρο Δίου – 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου

Αρχαίο Θέατρο Δίου – 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ του Ευριπίδη

Σάββατο 23 Ιουλίου

Ώρα έναρξης : 9.30 μμ

Τιμές εισιτηρίων 20 ευρώ [κανονικό]

17 ευρώ [φοιτητικό, ανέργων, 65+]

«Η θυσία είναι μια υπόθεση καθημερινή. Συμβαίνει αθόρυβα κάθε στιγμή. Σε κάθε εποχή. Η Ιφιγένεια αποχωρίζεται πρώτα την αθωότητα συνειδητοποιώντας την σκληρότητα του κόσμου αυτού, κι ύστερα τη ζωή της».

Σκηνοθεσία – Θέμης Μουμουλίδης

Η παράσταση

Στην παράσταση, η σκηνοθετική ανάγνωση επιχειρεί τη δημιουργία δυο διαφορετικών χρονικών επιπέδων. Υπάρχει ο χρόνος του μέλλοντος, όπου διαδραματίζεται για μια ακόμη φορά η ίδια ιστορία, με τους ήρωες να συγκρούονται ανελέητα, σαν τίποτε να μη διδάχθηκαν, και το σύγχρονο παρόν, όπου μια συντροφιά νέων γυναικών (χορός) συναντιούνται με την ιστορία που γνωρίζουν καλά, και που αυτή τη φορά έρχεται από το μέλλον, σαν εφιάλτης. Όσο προχωρά το έργο, τα δύο επίπεδα συγκλίνουν, καθώς οι νέες γυναίκες του χορού συνειδητοποιούν ότι ίσως παρακολουθούν σκηνές από το δικό τους μέλλον. Η νέα μετάφραση του έργου, που υπογράφει η Παναγιώτα Πανταζή,  αποσκοπεί σ’ έναν σύγχρονο λόγο, με έμφαση στην διαβρωτική ειρωνεία και αμφισημία, αλλά και στην ανάδειξη των  λυρικών  στοιχείων. Ο συνθέτης Σταύρος Γασπαράτος, στοχεύει στην δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μουσικού έργου, βασισμένου στην Ιφιγένεια.

Το έργο

Η Ιφιγένεια εν Αυλίδι είναι ένα βαθιά πολιτικό έργο. Η Ιφιγένεια θυσιάζεται για έναν μάταιο και καταστροφικό επεκτατικό πόλεμο. Όμως η μεγαλύτερη θυσία είναι η βίαιη ωρίμανση της ηρωίδας, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον πατέρα της να την προσφέρει στο μαχαίρι του μάντη. Έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου, ο Ευριπίδης μοιάζει να αναρωτιέται: “είναι δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”;

Δυόμιση χιλιάδες χρόνια αργότερα, και ενώ βιώνουμε τα πρώτα συμπτώματα ενός δυστοπικού μέλλοντος, που εμείς απεργαστήκαμε, αναρωτιόμαστε ακόμη: “είναι άραγε δυνατή μια αλλαγή παραδείγματος”; Σε ολόκληρο το έργο το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν, προμηνύοντας τα τρομερά μελλούμενα. Παρόν, παρελθόν και μέλλον συγχωνεύονται μέσα στο έργο, σε μια και μόνη ματωμένη πραγματικότητα.

Στο ρόλο της Ιφιγένειας η Μαρία Πετεβή, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς ηθοποιών, Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγαμέμνων), Παντελής Δεντάκης (Πρεσβύτης – Αγγελιαφόρος), Ιωάννα Παππά (Κλυταιμνήστρα), Άκης Σακελλαρίου (Μενέλαος), Γιώργος Χρυσοστόμου (Αχιλλέας), Ιουλία Γεωργίου, Σοφία Κουλέρα, Ειρήνη Λαφαζάνη, Ιωάννα Λέκκα, Λένα Μποζάκη, Αγγελική Νοέα, Δανάη Πολίτη, Βικτώρια Φώτα.

Άκης Σακελλαρίου

Συνέντευξη: Ηρώ Τζημίκα

«Ιφεγένεια Εν Αυλίδι» και θα σας δούμε στο αρχαίο Θέατρο του Δίου στα πλαίσια του 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου. Τι μπορείτε να μου πείτε για την παράσταση;

Είναι ένα έργο που κάλλιστα θα μπορούσε να γίνει μία υπέροχη κινηματογραφική ταινία από τον Ταραντίνο! Αναφέρετε ουσιαστικά στο κυνήγι της υλικής διάστασης και του υλικού πλούτου και στο τι θα πρέπει να θυσιάσει κάποιος για να το αποκτήσει. Στην όλη ματαιότητα του πλούτου. Θα μπορούσε, λοιπόν, να γίνει μία ταινία, όπως ο «Νονός» προκειμένου να έχει η οικογένεια μία σταθερή πηγή πλούτου, θυσιάζει την κόρη.

Βλέπουμε ένα πολύ μεγάλο cast… Ποιο είναι αυτό που θα σας κάνει να πείτε το «ναι» στο να είστε κι εσείς μέρος μιας παράστασης;

Είναι συνδυασμός πραγμάτων και δεν είναι πάντοτε ο ίδιος. Μπορεί να είναι από τον φόρτο δουλειάς, είτε από την άνεση στα πράγματα που κάνεις… Ο ρόλος που καλείσαι να παίξεις, οι συνεργάτες με τους οποίους θα συνεργαστείς… Είναι πολλοί παράμετροι που κάποιες φορές λειτουργούν θετικά για να πεις το «ναι» και κάποιες φορές λειτουργούν αρνητικά.

Φέτος το πρώτο καλοκαίρι χωρίς περιορισμούς, μετά από 2 ολόκληρα χρόνια. Θα ήθελα τη σκέψη σας πάνω σε αυτό και το πώς βλέπετε να πηγαίνει η κατάσταση από εδώ και πέρα…

Γιατρός δεν είμαι, αλλά τη μία λένε ότι θα έχουμε δύσκολο χειμώνα, όσον αφορά τους περιορισμούς, από την άλλη λένε ότι θα τους αποφύγουμε… Το σίγουρο είναι ότι ο κόσμος αγκαλιάζει το θέατρο ξανά και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Γύρισε ο κόσμος κι είναι ενθαρρυντικά τα εισιτήρια που κόβονται στις παραστάσεις που έχουν βγει περιοδεία. Είναι κάτι το οποίο το είχαμε κι εμείς ανάγκη, αλλά κι κόσμος το ήθελε πολύ. Του έλειψε το θέατρο κάτι που είναι ελπιδοφόρο.

Πώς βιώσατε εσείς αυτό το τόσο μεγάλο κενό;

Εγώ στάθηκα τυχερός κατά τη διάρκεια του lockdown και είχα τα γυρίσματα της ταινίας «Dodo» και συν της άλλης είμαι συντονιστής της καλλιτεχνικής επιτροπής των «Δημητρίων» στη Θεσσαλονίκη. Οπότε είχαμε να ετοιμάσουμε πολλά πράγματα κι ένα πρόγραμμα που έγινε διαδικτυακά την πρώτη χρονιά, πέρσι έγινε με περιορισμούς και φέτος ετοιμάζουμε το τρίτο. Ευελπιστούμε ότι θα φέτος θα έχουμε συνεργασίες με το ΚΘΒΕ, να έρθει η τελευταία παράσταση του Peter Brook «Τρικυμία», μία παράσταση του Τόμας Οστερμάγιερ, ένας από τους πιο εμβληματικούς νέους σκηνοθέτες κ.α.

Μιλάμε για πράγματα τα οποία κάνετε και έχετε μία μεγάλη καριέρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω τι μετράει για εσάς, στο τέλος της ημέρας… Κάνετε ανασκοπήσεις;

Δόξα τω Θεό έχω χορτάσει κι από ενσαρκώσεις διαφόρων χαρακτήρων κι από συνεργασίες κι από ουσιαστικές φιλίες. Είμαι καλά. Παραχόρτασα! (γέλια) Είμαι πολύ ευχαριστημένος κυρίως όπως είπα για τις συνεργασίες και τους ανθρώπους που γνώρισα στο χώρο του θεάτρου. Αν δεν εκτιμήσεις αυτό, δεν μπορείς να απολαύσεις την οποιαδήποτε επιτυχία.

Να πιαστώ από τη λέξη «φιλία» και να σας ρωτήσω για τις ανθρώπινες σχέσεις… Πώς τις βλέπετε στις μέρες μας;

Είμαι αισιόδοξος, γιατί λόγω των συνθηκών της κρίσης, του lockdown, η νέα γενιά εμφανίζει αντανακλαστικά πάρα πολύ ελπιδοφόρα. Είναι συγκλονιστικό και σπάνιο. Βλέπω νέα παιδιά, υπερταλαντούχους ηθοποιούς οι οποίοι στις σχέσεις τους εμβαθύνουν, χωρίς συμπλέγματα, όπως είχαμε παλιά. Μπορείς να κάτσεις και να μιλήσεις πολύ άνετα για πράγματα που παλιότερα ήταν ταμπού. Αυτό είναι όμορφο. Όσον αφορά τώρα τον καθένα ξεχωριστά, ο καθένας έχει τις δικές του ανασφάλειες, τις δικές του άμυνες για να πλησιάσει ή να απομακρύνει κάποιους ανθρώπους τους οποίους και συναναστρέφεται. Επιλογές είναι όλα.

Είστε κι από τη Θεσσαλονίκη, οπότε θα σας αφήσω να μου πείτε μερικά λόγια για την Κατερίνη!

Εγώ κάθε καλοκαίρι από τη μέρα που γεννήθηκα, πήγαινα για 4 μήνες σε ένα χωριό κοντά στην Κατερίνη, στην Κορυφή Ημαθίας, στο πλατύ. Από εκεί πηγαίναμε κάθε καλοκαίρι στον Μακρύγιαλο και στον Πλαταμώνα!

Εκτός από την καλοκαιρινή περιοδεία, έχετε κάποια νέα σχέδια από Σεπτέμβρη;

Θα κάνουμε σε επανάληψη τις «Μάγισσες του Σάλεμ» στο Θέατρο Βρετάνια για περίπου ενάμιση μήνα και μετά θα ανεβάσουμε στο ίδιο θέατρο «τον Κύκλο των Χαμένων Ποιητών». Προβλέπεται ένας θεατρικός χειμώνας δύσκολος! (γέλια)

Οι ειδήσεις της Πιερίας με ένα κλικ.