Μενού Κλείσιμο

Πάμε σαν Άλλοτε… – Σύσκεψη για τους αναπτυξιακούς στόχους της Πιερίας για το 2020

Διαχρονικά αιτήματα, γκρίνια, προβλήματα, αλλά και κόντρες συνέθεσαν την συνάντηση του Σαββάτου στο Επιμελητήριο, όπου φορείς της Πιερίας, παρουσία του Υφυπουργού Εσωτερικών (αρμόδιου για θέματα Μακεδονίας-Θράκης) και του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, κλήθηκαν από τον Ηλία Χατζηχριστοδούλου να προσέλθουν σε συζήτηση για τους αναπτυξιακούς στόχους που πρέπει να θέσει η Πιερία για το 2020.

Στη συνάντηση παρόντες ήταν ο Μητροπολίτης, οι τέσσερις βουλευτές του νομού, η αντιπεριφερειάρχης Πιερίας, οι δήμαρχοι Δίου-Ολύμπου και Πύδνας-Κολινδρού, ο αναπληρωτής δημάρχου Κατερίνης, ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, καθώς και πλήθος εκπροσώπων παραγωγικών φορέων του νομού από τον τουρισμό και τον ευρύτερο επιχειρηματικό κόσμο.

Παρά τη φιλότιμη προσπάθεια του προέδρου του ΕΒΕ να θέσει ένα πλαίσιο διεκδικήσεων και μέσα από αυτό να προκύψει η στοχοθεσία, οι μακροσκελείς τοποθετήσεις (κάποιων), αλλά και οι (πολλές) εκτός θέματος τοποθετήσεις και μάλιστα για «ήσσονος» σημασίας θέματα, μετέτρεψαν τη συνάντηση σε μια ατέρμονη διαδικασία, από την οποία δύσκολα θα μπορούσε να πει κάποιος πως προέκυψε σαφής στοχοθεσία έτους.

Η συζήτηση «σημαδεύτηκε» μάλλον από την «εκτός Πιερικής γραμμής» τοποθέτηση του προέδρου του ΣΕΒΕ και πρώην βουλευτή Πιερίας Γιώργου Κωνσταντόπουλου για τη δημιουργία Εμπορευματικού Σταθμού στο Μακρύγιαλο. Ήταν η τοποθέτηση που προκάλεσε την «έκρηξη» του κ. Χατζηχριστοδούλου, ο οποίος προηγουμένως είχε παραδώσει στον κ. Καράογλου, μια σειρά μελετών (περιβαλλοντικών, σκοπιμότητας, βιωσιμότητας κ.α.) για να τεκμηριώσει την ωριμότητα του αιτήματος, αλλά και την αναγκαιότητα του έργου. Ο κ. Κωνσταντόπουλος (μιλώντας και ως πρόεδρος της Εγνατίας Οδού), «ορθά-κοφτά» εκτίμησε πως ο συγκεκριμένος σταθμός δεν μπορεί να γίνει στο Μακρύγιαλο. Αντίθετα, για τον πρώην βουλευτή Πιερίας, καταλληλότερη θέση είναι η περιοχή του Κλειδιού Ημαθίας.

Πέρα από τις γενικές τοποθετήσεις των φορέων, σχεδόν στο σύνολό τους όλοι, έθεσαν ζητήματα περιβάλλοντος, αφού σε μεγάλο βαθμό η «βαριά βιομηχανία» ο τουρισμός, στηρίζεται σ’ αυτό (και από αυτό κινδυνεύει να εξαφανιστεί)

Ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, ξεκινώντας την τοποθέτησή του, έθεσε θέμα ορθολογικού καθορισμού της χρήσης γης και ζωνών οικιστικού ελέγχου (ΖΟΕ), σημειώνοντας πως πρέπει να αποτελέσουν τη βάση του αναπτυξιακού σχεδιασμού για την Πιερία. «Μόνο έτσι θα αποκλειστούν συγχύσεις και προβλήματα λόγω επικάλυψης δραστηριοτήτων και συγκρούσεις συμφερόντων, σ ένα νομό που φιλοδοξεί να αναπτυχθεί εκμεταλλευόμενος τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που του χάρισε η φύση, η ιστορία και η γεωγραφική του θέση. Σ΄ ένα νομό που ο τουρισμός, η αγροτική παραγωγή και τα logistics είναι η βάση για την οικονομική του ανάπτυξη», είπε, συμπληρώνοντας πως θα πρέπει να καταβληθούν σοβαρές προσπάθειες τροποποίησης των ΖΟΕ (κυρίως στην περιοχή του Βαρικού) ώστε να υπάρξει ένα βιώσιμο σύστημα σχεδιασμού, που θα αναδεικνύει την δυνατότητα της τουριστικής και οικιστικής ανάπτυξης, σεβόμενοι πάντα τις ειδικές περιβαλλοντολογικές συνθήκες κάθε περιοχής.

Για τον εμπορευματικό σταθμό στην βόρεια Πιερία, ο κ. Χατζηχριστοδούλου είπε, πως αποτελεί ένα αναπτυξιακό όραμα που παραμένει απραγματοποίητο εδώ και χρόνια. Παρά τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα της περιοχής που συνηγορούν στην υλοποίηση του έργου αφού η προτεινόμενη περιοχή βρίσκεται πάνω στην ΠΑΘΕ και το κύριο σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, δίπλα στην Εγνατία οδό, στο λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, παρά την ολοκληρωμένη μελέτη που κατατέθηκε στα αρμόδια υπουργεία, το έργο αυτό έχει παραμείνει απραγματοποίητο, είπε. Για την καθυστέρηση, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕ, ευθύνεται η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας αλλά και η έλλειψη συντονισμένων και αποτελεσματικών ενεργειών από τους τοπικούς φορείς «και ελπίζουμε ότι δεν θα παραμείνει όραμα για πολύ καιρό ακόμη», ανάφερε.

Για το θέμα του τουρισμού των βόρειων ακτών, εκτίμησε ότι δεν αποτελεί χαμένη υπόθεση, αλλά απαιτούνται άμεσες ενέργειες για τον καθαρισμό της θάλασσας και των ακτών. Όπως είπε, η περιοχή της Ν. Αγαπούπολης και του Μακρυγιάλου  ερημώνει, τα καταστήματα κλείνουν, η επισκεψιμότητα είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Η κατάσταση είναι πραγματικά δραματική ακόμη και για τους ίδιους τους κατοίκους εξαιτίας της δυσοσμίας. Θα μπορούσαμε άμεσα, τώρα, να αντιμετωπίσουμε τη θαλάσσια ρύπανση με τις κατάλληλες απολυμαντικές και αντιρρυπαντικές δράσεις .

Συνεχίζοντας ο κ. Χατζηχριστοδούλου, σημείωσε πως για να μπορούμε να μιλάμε για περεταίρω τουριστική ανάπτυξη της Παραλίας Κατερίνης θα πρέπει πρώτα να διασωθεί, αφού όπως είπε, ο κίνδυνος είναι ολοφάνερος και η καταστροφή των ακτών της εξελίσσεται επι δεκαετίες, λόγω της συνεχούς διάβρωσης των ακτών. «Απαιτείται άμεσα η ανακατασκευή του λιμένα με τρόπο που θα εξασφαλίζει τόσο την ασφαλή λειτουργία του, όσο και την ανεμπόδιστη διέλευση του παραλιακού ρεύματος, ώστε να τερματιστεί το διαβρωτικό του έργο», εκτίμησε ο πρόεδρος του ΕΒΕ.

Ο κ. Χατζηχριστοδούλου, επανέφερε επίσης το αίτημα του παραλιακού δρόμου που θα ενώνει τις ακτές του νομού από την Αγαθούπολη μέχρι τους Πόρους, την κατάσταση στους λιμένες του νομού (ζητώντας να περάσουν στους δήμους), τη σύνδεση με το φυσικό αέριο, την ανάδειξη του Ολύμπου, αλλά και το αίτημα της θαλάσσιας σύνδεσης Πιερίας, Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκης, Σποράδων.

Η Πιερία δεν είναι ένα προάστιο της Θεσσαλονίκης, αλλά μια αυτόφωτη Περιφερειακή Ενότητα με σπάνια δυναμική, ανάφερε στην σύντομη τοποθέτησή του, ο Υφυπουργός Θεόδωρος Καράογλου. Ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα Μακεδονίας και Θράκης, εξήγησε πως προτεραιότητα του Υπουργείου Εσωτερικών είναι να “ξεκλειδώσει” την καινοτομία και την ισόρροπη ανάπτυξη στο σύνολο της Βόρειας Ελλάδας. «Με τις υπηρεσίες μας δρούμε καταλυτικά στη διαμόρφωση στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης, λειτουργώντας ως “συμπαραστάτης” στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί και όχι ως ουδέτερος παρατηρητής που κρατά αποστάσεις… ασφαλείας», τόνισε.

«Ως εκ τούτου», πρόσθεσε, «βρίσκομαι μαζί σας για να στηρίξω κάθε απόφαση που θα αναδείξει το φυσικό, πολιτιστικό, οικονομικό και επιχειρηματικό απόθεμα της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας».

Ο κ. Καράογλου τόνισε πως για τον ίδιο, Μακεδονία δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη. «Είναι κάθε πόλη και κάθε χωριό των περιφερειακών ενοτήτων. Πρέπει να δώσουμε ξανά ζωή στον τόπο μας μέσα από μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις οι οποίες θα θωρακίζουν την κοινωνική συνοχή, θα διασφαλίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη κάθε νομού και θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό θα είμαι αρωγός κάθε ανάλογης προσπάθειας. Ας ενώσουμε δυνάμεις προκειμένου να αναδείξουμε τον καταλυτικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ελληνική περιφέρεια στην οικονομική ανάταση της χώρας. Πιστεύουμε στη δύναμη των ανθρώπων και των συνεργασιών. Πιστεύουμε στη Μακεδονία και τη Θράκη. Ήρθε η ώρα να αναζωογονήσουμε τις δυνάμεις της τοπικής κοινωνίας”

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας στην τοποθέτησή του, αναφέρθηκε στη συνεργασία με όλους τους φορείς της Πιερίας, κάνοντας αναφορά σε αναπτυξιακά έργα που υλοποίησε η Περιφέρεια στην περιοχή μας και δηλώνοντας έτοιμος να εργαστεί πάνω σε κάθε πρόταση που θα ενισχύσει την ανάπτυξη.

«Ο νομός μας έχει μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές. Ζητούμενο πλέον, μετά την αποκατάσταση της πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας στη χώρα, αποτελεί η δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για τη δυναμική ενθάρρυνση υλοποίησης επενδύσεων στην Πιερία μας.

Η νέα κυβέρνηση με τα ως τώρα ψηφισμένα νομοσχέδιά της αλλά και άλλα που έπονται, διασφαλίζει τις προϋποθέσεις ισόρροπης ανάπτυξης όλων των παραγωγικών τομέων της περιοχής.

Μετά την καταγραφή των προβλημάτων και των αναπτυξιακών προτάσεων για την Πιερία, απαιτείται η συνεργασία των φορέων του τόπου για την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων των μεγάλων αναπτυξιακών έργων (είτε υποδομών, είτε αναπτυξιακών).

Τότε μόνο θα υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι που όλοι μαζί ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε και να αλλάξουμε την πορεία του τόπου μας», ανάφερε ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Φώντας Μπαραλιάκος

Από την πλευρά της η βουλευτής Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας Άννα Μάνη, τόνισε πως «η σημερινή κυβέρνηση εκλέχθηκε προτάσσοντας το θέμα της οικονομίας και θα σταθεί αρωγός και συνεργάτης στην επιχειρηματική δράση. Η κυβέρνηση θα αγωνιστεί να επιλύσει προβλήματα και να αντιμετωπίσει δυσλειτουργίες που προκαλούν ανάσχεση της αναπτυξιακής πορείας, γιατί αυτό το “στοίχημα” πρέπει να κερδηθεί. Αφορά το μέλλον της Πιερίας και της Ελλάδας γενικότερα, το μέλλον των παιδιών μας που θέλουμε να μείνουν στον τόπο τους και να ζήσουν σε αυτόν με ευημερία».

«Υπάρχουν πολλές δυνατότητες ανάδειξης των πολλών και διαφορετικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας», εκτίμησε ο βουλευτής Πιερίας Σάββας Χιονίδης, επισημαίνοντας πως όσες φορές οι Πιεριείς διεκδίκησαν ενωμένοι, κατάφεραν να πετύχουν.

Ο κ. Χιονίδης υποστήριξε πως πρέπει να υπάρξει «λογική ανάπτυξη» και όπως σημείωσε «λογική ανάπτυξη είναι αυτή που σέβεται το περιβάλλον».

Στη συνέχεια επικέντρωσε σε ζητήματα που έχουν αναπτυξιακό ενδιαφέρον για την Πιερία, όπως η αξιοποίηση του λιμανιού στη βόρειας Πιερία, η επαναδιεκδίκηση της κατασκευής του ΚΑΤ στο Αιγίνιο, αλλά και η αξιοποίηση της έκτασης στο Ξηροκάμπι του Δήμου Δίου-Ολύμπου το οποίο είναι στην κυριότητα του Δήμου. Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, υπογράμμισε την ανάγκη επίλυσης και «μικρών και καθημερινών θεμάτων» (όπως πχ η πρόσβαση στο Κάστρο του Πλαταμώνα) τονίζοντας πως ίσως θα έπρεπε να ξεκινήσουμε πρώτα από αυτά.

«Η ανάπτυξη πρέπει να συμβαδίζει με αποτελεσματική και ισχυρή κοινωνική πολιτική, να είναι βιώσιμη και δίκαιη. Να στοχεύει στη μείωση των ανισοτήτων, τη δημιουργία καλά αμειβομενων θέσεων εργασίας και τη δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου», είπε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή της η βουλευτής Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ Μπέττυ Σκούφα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ