Μενού Κλείσιμο

ΣΥΝΟΠΤΙΚΕΣ & ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ: ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ 10 – 06 – 2019

Α1   α. 1.  Λ     2.  Σ      3.  Σ      4.  Λ     5.  Σ

β. 1. << Ο Επιμηθεύς έλαθεν αυτόν>>
2.  έρχεται Προμηθεύς επισκεψόμενος την νομήν>>
3.  Απορία ουν σχόμενος  ο Προμηθεύς

  1. Τω δε Προμηθεί εις μεν την ακρόπολιν …. ουκετι ενεχώρει εισελθείν
    5. εκ τούτου …. ανθρώπω του βιου γιγνεται

Β1.

Εισαγωγή  Σύνδεση χωρίου με το γενικότερο νοηματικό πλαίσιο του έργου <<Πρωταγόρας>>. Ένταξη κειμένου στο νοηματικό κέντρο του μύθου για την απόδειξη της καθολικότητας της πολιτικής αρετής.
Κυρίως απάντηση <<ου πάνυ τι σοφός>>

– Απρονοητικός καθώς σπατάλησε όλες τις ιδιότητες στα άλογα όντα.
– Επιβεβαίωση της ετυμολογίας του ονόματος του. Σκέφτεται εκ των υστέρων τις συνέπειες των πράξεων του (έλαθεν αυτών…) Λησμόνησε το ανθρώπινο γένος.
Ρόλος – Ανέλαβε να μοιράσει τις ιδιότητες στα θνητά γένη (καταναλώσας τας δυνάμεις εις τα άλογα)

– Αναφορά σε προηγούμενη ενότητα για τη διαδικασία αυτή της διανομής ιδιοτήτων
–επινοητικός- δίκαιος στη διανομή στα ζώα (αλλά εμμελώς πάντων έχοντα ζώα)
Χαρακτηρισμός – Φιλόδοξος και πρόθυμος  ν’ αναλάβει ένα σημαντικό έργο .
– Αποδείχθηκε όμως άφρων (ακόσμητον έτι….. ανθρώπων γένος) άμυαλος, επιπόλαιος, παρορμητικός, αφελής, απερίσκεπτος(αμήχανος…  ηπόρει ότι χρησαιτο)
Συμπερασματική ανακεφαλαίωση του νοήματος.

Β2.

Πρόλογος

– μετά τη διανομή του Επιμηθέα το ανθρώπινο γένος είναι βιολογικά απροστάτευτο

-ο Προμηθέας αποφασίζει να βοηθήσει στην επιβίωση του

Κύριο θέμα

-αναφορά στο προμηθεϊκό στάδιο του ανθρώπινου πολιτισμού

-θα υπερνικήσει τις βιολογικές του αδυναμίες με τα πνευματικά του όπλα, της έντεχνης σοφίας και αργότερα  στο στάδιο της πολιτικής κοινωνίας με την πολιτική τέχνη

-η έντεχνος σοφία:

*κτήμα του Ηφαίστου (τεχνική) και της Αθηνάς (σοφία), παραπομπές στο κείμενο

*είναι θεοί, άρα ανώτερη γνώση

*συνδυάζεται με τη φωτιά, απαραίτητο στοιχείο για την έμπρακτη εφαρμογή

*σχόλιο βιβλίου σελ. 69 , τι είναι η έντεχνος σοφία

*συμβολίζει το λόγο, την πνευματική ικανότητα

*την χαρίζει ένας θεός στον άνθρωπο αφού την κλέβει από τους κατέχοντες, επομένως αποκτά ο άνθρωπος μερίδιο στη θεϊκή γνώση

– η πολιτική τέχνη:

*θεωρείται από τον Προμηθέα απαραίτητη για τη μακροπρόθεσμη επιβίωση του ανθρώπου, η έντεχνος σοφία είναι ανεπαρκής

*η πολιτική κοινωνία στηρίζεται στην πολιτική τέχνη

*την κατέχει ο ανώτερος των θεών , ο Δίας άρα είναι η ανώτερη γνώση, η πιο πολύτιμη

*βρίσκεται στην οχυρωμένη ακρόπολη του Δία, με φοβερούς φύλακες και δεν μπορεί να κλαπεί

*οι φύλακες κράτος και βία συμβολίζουν την εξουσία και τη δύναμη επιβολής της

*αναγκαιότητα της πολιτικής τέχνης για τη δημιουργία πολιτικών κοινωνιών  και την επιβίωση του ανθρώπινου είδους και υπονοείται η καθολικότητά της

* ύψιστο σημείο της πνευματικής εξέλιξης του είδους

– ο προμηθέας δικάζεται για την κλοπή και επειδή προσφέρει τη θεϊκή γνώση σε κατώτερο είδος (αναφορά στην ποινή του και στο ότι θεωρήθηκε ευεργέτης της ανθρωπότητας)

Επίλογος

Η έντεχνος σοφία εξασφαλίζει την ευπορία αλλά η πολιτική σκέψη τη μακροπρόθεσμη επιβίωση, ο προμηθέας προσφέρει το έλλογο στοιχείο

Β3.
α. Σ β. Σ γ. Λ δ. Σ ε. Λ

Β4.

ειμαρμένη  –  μερίδιο

εξιέναι  –  εισιτήριο

έσχε      –  σχήμα

κλέπτει   – κλεψύδρα
λαθών    –  λήθη

Β5.

Πρόλογος

Ο Προμηθέας χαρίζει στην ανθρωπότητα γνώσεις και τρόπους επιβίωσης καλύπτοντας τις βιολογικές αδυναμίες.

Κύριο θέμα

Ο χαρακτήρας του στο διδαγμένο:

-έχει αγαθά κίνητρα για την ανθρωπότητα

-διακινδυνεύει για τη σωτηρία της , είναι ευεργέτης

-σκέφτεται μακροπρόθεσμα για τη σωτηρία της,  είναι προνοητικός (ετυμολογική ανάλυση ονόματος)

-συγκρούεται με το κατεστημένο των θεών (κλέβει την έντεχνο σοφία με τη φωτιά, θα έκλεβε και την τέχνη του Δία), είναι επαναστάτης

– υφίσταται τις συνέπειες της κλοπής , έχει πνεύμα θυσίας

Ο χαρακτήρας του στο παράλληλο:

Προσφέρει:

-τις ιατρικές γνώσεις,  ώστε να θεραπεύονται , στιχ. 478-482

-τη μαντική, ώστε να προβλέπουν το μέλλον, να προνοούν, στιχ. 484-487

-τις γνώσεις εξόρυξης και χρήσης των μετάλλων, ώστε να αποκτήσουν τη σχετική τεχνολογία

-είναι επινοητικός, στιχ. 476-477

-προσφέρει την έντεχνο σοφία, τη χρήση του Λόγου, είναι ευεργέτης, στιχ. 505-507

-είναι υπερήφανος και ίσως αλαζόνας, στιχ. 503-505, για τις πράξεις και τη σκέψη του

Επίλογος

Και στα δύο παρουσιάζεται ως ευεργέτης της ανθρωπότητας, προνοητικός.

Στο διδαγμένο είναι επαναστάτης, με πνεύμα θυσίας, στο παράλληλο είναι υπερήφανος για τη δράση του, τονίζεται η προσωπική του ικανότητα της επινοητικότητας.

 

Αδίδακτο κείμενο

Γ1. Εγώ όμως είμαι μεν ιδιώτης (απλός πολίτης ), γνωρίζω όμως ότι είναι καλύτερο το να διδάσκεται (κανείς) το αγαθό σύμφωνα με τη φύση του ίδιου , δεύτερο δε από αυτούς που γνωρίζουν καλά στα αλήθεια κάποιο αγαθό περισσότερο παρά από αυτούς που κατέχουν την τέχνη του να εξαπατούν (την τέχνη της εξαπάτησης). Ίσως λοιπόν δεν μιλώ όπως οι σοφιστές για τα πράγματα (τις έννοιες )∙ διότι ούτε ζητώ αυτό.

Γ2.
Προεισαγωγικό → Επικρίσεις εναντίον των σοφιστών – δεν έκαναν ποτέ κάποιον άνδρα αγαθό – ούτε συνέγραψαν χρήσιμα έργα, αλλά μάταια.
Κ.Μ → Συγκεκριμένα για τους νέους :

 – τους οδηγούν σε κενές ηδονές στις  οποίες δεν ενυπάρχει η αρετή
– τους κάνουν να χάνουν χρόνο, απομακρύνοντας τους από τα χρήσιμα.
– τους διδάσκουν τα κακά.

Επίλογος: → Δεν τους οδηγούν με κανένα τρόπο στην αρετή.

Γ3.  α) άνδρας 
ούστινος
γράμμα

 ου

 β) εωράκαμεν  → ίδωμεν
εποιησαν   →  ποιησωσι

 παρεχονται → παράσχωσι

Γ4 α) «ει  έχοιεν ….αν παιδευσειε» → Απλή σκέψη εάν έχωσι …. παιδεύσει

  β) Παθητική σύνταξη        Αυτοί γεγραφάσι  πολλά

Η φιλολογική ομάδα:

Αποστολίδου Κωνσταντίνα

Γραίκος Βασίλης

Ευαγγελοπούλου Αγάθη

Ζαμπουνίδης Τάσος

Καλόγηρος Βασίλης

Προβατίδου Ελένη

Χασάπης Δημήτρης

Ενημέρωση από την εβδομαδιαία εφημερίδα Επτά. Τα νέα της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

Ακολουθήστε μας:
FB: Εφημερίδες Επτά & Πολιτεία
YouTube: Εφημερίδες Επτά & Πολιτεία

Instagram: efimerides_epta_politeia

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ