Μενού Κλείσιμο

Ποσότητα αντί για ποιότητα, takeaway αντί για καφετέρια – Πόσο έχουν αλλάξει τις συνήθειες του καφέ η ακρίβεια και η πανδημία

Αλλαγές στις συνήθειες αλλά και στον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες απολαμβάνουν το αγαπημένο τους ρόφημα, τον καφέ, έχει επιφέρει το κύμα ακρίβειας αλλά και η πανδημία του κορωνοϊού, δημιουργώντας έτσι νέες προκλήσεις στους επιχειρηματίες.

Μπορεί σήμερα να μην είναι υποχρεωτικό να στείλουμε τον κωδικό μετακίνησης 6 στο 13033 για άσκηση, ώστε να κάνουμε μια βόλτα και να πιούμε τον καφέ μας έξω λόγω των κλειστών καταστημάτων στο lockdown, ωστόσο φαίνεται πως αυτή η συνήθεια είχε έρθει για να μείνει.

«Αυτό που έκανε ο κόσμος κατά την περίοδο της πανδημίας, όπου έπαιρνε καφέ takeaway και καθόταν στις πλατείες και στα παγκάκια, το βλέπουμε και τώρα. Ήταν μια αναγκαστική μόδα μέσα στην πανδημία που συνεχίζεται. Η νοοτροπία έχει αλλάξει από τον κορωνοϊό και μετά», αναφέρει στο ThessToday.gr ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών & Καφέ Μπαρ του Νομού Θεσσαλονίκηςκ. Μιχάλης Επιτροπίδης.

Αυξάνονται και πληθύνονται τα takeaway την ώρα που άλλα καταστήματα βάζουν λουκέτο

Ιδιαίτερο στοιχείο μάλιστα είναι πως τα καταστήματα takeaway εξαπλώνονται στη Θεσσαλονίκη, καθώς αυξάνεται ολοένα η ζήτηση, την ίδια ώρα που οι επιχειρήσεις ασθμαίνουν. Όπως προσθέτει ο ίδιος: «Σε κάθε τετράγωνο υπάρχει και ένα κατάστημα takeaway. Πέρυσι τα καταστήματα εστίασης ήταν 5.200. Έχουν κλείσει πάνω από 700 επιχειρήσεις και παρά ταύτα έχουμε 250 επιχειρήσεις παραπάνω, συνολικά 5.450 καταστήματα. Άνοιξαν takeaway καταστήματα και αλυσίδες μίνι μάρκετ που εντάσσονται κι αυτά στα υγειονομικού ενδιαφέροντος γιατί πουλάνε καφέ».

Ενώ όσον αφορά τις καφετέριες η κίνηση είναι πεσμένη μετά τις γιορτές. Πεσμένη είναι η κίνηση και στα μπαρ και τα κλαμπ της πόλης, με τον κ. Επιτροπίδη να παρατηρεί και εδώ αλλαγές στις συνήθειες των Ελλήνων που παραδοσιακά αγαπούν τη διασκέδαση.

Οι τιμές στον καφέ έχουν αυξηθεί κατά 10% σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της Ένωσης, συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2022. Το ποσό αυτό φυσικά είναι μικρότερο κατά αντιστοίχιση με τις ανατιμήσεις στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες. «Ο μεγαλύτερος βραχνάς στα καταστήματα αυτή τη στιγμή είναι το κόστος της ενέργειας γιατί όταν κάθονται δύο άτομα στο μαγαζί και πίνουν από έναν καφέ των 3,00€ σκεφτείτε ότι από πάνω τους υπάρχει ένα θερμαντικό που καίει όλη την ώρα. Και δεν υπάρχει ουσιαστική βοήθεια από το κράτος. Η αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια ήταν στο 42%Για άλλη μια φορά οι ιδιοκτήτες απορροφούν την αύξηση», όπως υπογραμμίζει ο κ. Επιτροπίδης.

«Το takeaway η πιο low budget επιλογή για μια έξοδο και μια κοινωνική επαφή»

Και ενώ η πανδημία και οι καραντίνες άλλαξαν το μέρος όπου απολαμβάνουν οι καταναλωτές τον καφέ τους, η ακρίβεια ήρθε για να αλλάξει και την ποιότητα που προτιμούν ώστε να τα βγάζουν πέρα. Η κα. Μαρκέλλα Ψώρρα, συνιδιοκτήτρια καταστήματος takeaway καφέ στην ανατολική Θεσσαλονίκη, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του πριν από λίγους μήνες, αναφέρει πως οι λάτρεις του καφέ που πίνουν πολλές κούπες μέσα στη μέρα, συχνά αρκούνται σε χαμηλότερης ποιότητας και πιο φθηνά ροφήματα.

«Ο Έλληνας πίνει καφέ. Είναι μια συνήθεια που έχει μπει στο lifestyle μας. Δεν ήταν τόσο συνηθισμένο τα προηγούμενα χρόνια. Δηλαδή ο άλλος θα πάρει καφέ στο χέρι και θα πάει βόλτα στην παραλία. Ίσως να είναι η πιο low budget επιλογή για μια έξοδο και μια κοινωνική επαφή. Τώρα προτιμούν την ποσότητα αντί για την ποιότητα. Ο καφές είναι σημαντικός για πάρα πολλούς ανθρώπους. Είναι λογικό να προτιμούν την ποσότητα, καθώς η ακρίβεια τους έχει οδηγήσει σε αυτό», αναφέρει στο ThessToday.gr.

Βέβαια δεν είναι λίγοι αυτοί που θα προτιμήσουν ένα καλό χαρμάνι ή θα εντάξουν μέσα στην ημέρα ή στην εβδομάδα τους και ένα πιο ποιοτικό προϊόν, ωστόσο η τάση που επικρατεί λόγω της ακρίβειας αφορά στην ποσότητα. Σημειώνεται πως οι τιμές του καφέ με takeaway είναι σήμερα οι εξής: Ο φρέντο εσπρέσσο είναι περί το 1,80€, ο ελληνικός 1,00-1,50€, ο καπουτσίνο 2,00-2,20€, ο φραπέ 1,20€ και ο καφές φίλτρου 1,50-1,80€.

Λύση μέσα από τα… σνακ

Ερωτηθείσα σχετικά με τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, η κα. Ψώρρα εξηγεί πως δεν υπάρχει περιθώριο για μεγαλύτερες ανατιμήσεις στον καφέ λόγω του υψηλού ανταγωνισμού. Επισημαίνει δε πως οι επιχειρηματίες, προκειμένου να τονώσουν την κερδοφορία τους, προσπαθούν να διευρύνουν το πελατολόγιό τους εντάσσοντας και άλλα προϊόντα στο μενού, όπως τρόφιμα και διάφορα σνακ. Όπως αναφέρει: «Προσπαθούμε να περιορίσουμε γενικά τα έξοδα. Βέβαια δεν έχουν μείνει πλέον και πάρα πολλά για να κόψεις».

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΛΙΝΑ ΤΟΥΚΟΥΣΜΠΑΛΙΔΟΥ

Οι ειδήσεις της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ