Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να έρθει στη Βουλή η «ηλεκτρονική κάρτα εργασίας»
Έρχεται το ψηφιακό ωράριο και η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας τον Νοέμβριο με την νομοθέτηση του “Εργάνη ΙΙ”. Στο υπουργείο Εργασίας έχει συσταθεί ήδη επιστημονική ομάδα εργασίας για να μελετήσει τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και να καταλήξει σε θεσμικές και τεχνικές αλλαγές του Πληροφοριακού Συστήματος όπου καταγράφονται σχεδόν τα πάντα για την μισθωτή απασχόληση στην χώρα.
«Το νέο και ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη ΙΙ θα αποτελέσει τομή στη σχέση πολιτείας, επιχειρήσεων και εργαζομένων, υποστηρίζοντας ταυτοχρόνως την νέα ανταγωνιστική τροχιά της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε σχετικά ο κ. Βρούτσης.
Η νομοθετική πρωτοβουλία που έρχεται για το σύστημα «Εργάνη ΙΙ» θα βασιστεί στους παρακάτω άξονες προτεραιότητας:
-ανάπτυξη και ενσωμάτωση στο σύστημα νέων ψηφιακών λειτουργιών, όπως το ψηφιακό ωράριο και η κάρτα εργασία.
-δραστική απλοποίηση και αλλαγή στη σχεδιαστική φιλοσοφία με πυρήνα την ενιαιοποίηση επιμέρους λειτουργιών και οδηγιών χρήσης
-κωδικοποίηση και απλοποίηση του σχετικού νομοθετικού και κανονιστικού περιεχομένου (νόμοι, κανονιστικές ρυθμίσεις και εγκύκλιοι) για καλύτερη εφαρμογή της νομοθεσίας
-ενίσχυση των επιχειρησιακών και αναλυτικών δυνατοτήτων του συστήματος, για την παροχή ολοκληρωμένης πληροφόρησης στους κοινωνικούς εταίρους, τα ερευνητικά κέντρα και την πολιτεία
-βελτίωση διαλειτουργικότητάς του με άλλες κρίσιμες βάσεις δεδομένων της πολιτείας, ιδίως δε του Ε.Φ.Κ.Α. και της Α.Α.Δ.Ε. και, κατά συνέπεια, την περαιτέρω αξιοποίησή του ως μέσο σχεδιασμού ορθολογικών και αποδοτικών δημόσιων πολιτικών για την τόνωση της απασχόλησης, τον έλεγχο της αγοράς εργασίας και τη ριζική αντιμετώπιση παθογενών συμπεριφορών όπως η αδήλωτη, η υποδηλωμένη και η ανασφάλιστη εργασία
-αποτελεσματική προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και μείωση κόστους συμμόρφωσης των εργοδοτών.
Πού και πώς θα εφαρμοσθεί η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας
Ηλεκτρονική κάρτα εργασίας έρχεται σταδιακά στον ιδιωτικό τομέα, σε πρώτη φάση πιλοτικά και μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις, με στόχο να επεκταθεί σε δεύτερη φάση σε όλο το φάσμα της ιδιωτικής οικονομίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να σταλεί, κατ’ αρχάς, πρόσκληση για διάλογο στους εμπλεκόμενους φορείς (π.χ. στους κοινωνικούς εταίρους), ώστε να συζητηθούν οι απαραίτητες τεχνικές παράμετροι. Ειδικοί εκτιμούν πως απαιτείται περίπου ένα δίμηνο για τα τεχνικά θέματα εφαρμογής του μέτρου, ενώ θα χρειαστεί να δημοσιευτούν και εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις. Στο πλαίσιο αυτό, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ως ρεαλιστικό χρόνο για τη λειτουργία του νέου συστήματος τον ερχόμενο Ιανουάριο.
Tην προώθηση του θεσμού της ηλεκτρονικής κάρτας εργαζομένου εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ, κάνοντας λόγο για ένα μέτρο που θα κάνει χρήση «της σύγχρονης τεχνολογίας» και θα στοχεύει στον «έλεγχο της υπερωριακής απασχόλησης». Σύμφωνα με το σχέδιο, στόχος είναι να διαπιστώνεται σε πραγματικό χρόνο το αληθές ωράριο απασχόλησης του μισθωτού, με σκοπό να αντιμετωπιστούν η υποδηλωμένη εργασία, η ψευδώς δηλωμένη μερική απασχόληση και οι απλήρωτες υπερωρίες. Στο πλαίσιο αυτό δεν αποκλείεται να προβλεφθεί ψηφιακή σύνδεση της νέας ηλεκτρονικής κάρτας μισθωτών με το σύστημα «Εργάνη». Για την ακρίβεια αναμένεται να εξετασθεί τεχνικά κατά πόσο μπορεί η νέα ηλεκτρονική κάρτα να συνδεθεί απευθείας με την «Εργάνη» και τι είδους τροποποιήσεις χρειάζονται γι’ αυτό. Στο τραπέζι βρίσκεται και η διασύνδεση του συστήματος της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης με το Πληροφοριακό Σύστημα «Εργάνη», ώστε να μπορούν να συνδυαστούν και να διασταυρωθούν κρίσιμα δεδομένα για την εργασία και ασφάλιση των μισθωτών.
Η νέα ηλεκτρονική κάρτα εισόδου – εξόδου εντάσσεται σε ένα πλέγμα δράσεων, με στόχο την αντιμετώπιση της μερικής απασχόλησης και κυρίως της υποδηλωμένης εργασίας. Στο ίδιο πλέγμα δράσεων εντάσσεται ο συνδυασμός ΑΠΔ και «Εργάνης» ώστε τα δυο αυτά συστήματα να αλληλεπιδρούν και να διασταυρώνουν στοιχεία. Υπενθυμίζεται πως η ΑΠΔ υποβάλλεται από τον εργοδότη στον ΕΦΚΑ και περιλαμβάνει στοιχεία για τον χρόνο απασχόλησης κάθε ασφαλιζομένου (ποιες μέρες και ώρες απασχολείται), την αμοιβή, τους κλάδους ασφάλισης, το ύψος των εισφορών. Η εισαγωγή της κάρτας εργασίας θα επιτρέπει υπό προϋποθέσεις τον έλεγχο σε πραγματικό χρόνο των στοιχείων που δηλώνονται σε ΑΠΔ και «Εργάνη». Η διαλειτουργικότητα των επιµέρους συστηµάτων αναµένεται να δώσει εντέλει µια πιο καθαρή εικόνα στο υπουργείο Εργασίας και το ΣΕΠΕ για τη χαρτογράφηση των επιχειρήσεων, συνδράµοντας -µεταξύ άλλων- και στον αποτελεσµατικότερο έλεγχο της παραβατικότητας.
Το μέτρο της «κάρτας εργασίας» στον ιδιωτικό τομέα είχε θεσμοθετηθεί αρχικά το 2011, αλλά δεν έφτασε να υλοποιηθεί (παρόλο που είχε ημερομηνία έναρξης 1η Σεπτεμβρίου 2011), ενώ δεν εκδόθηκαν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις. Πληροφορίες αναφέρουν πως το μέτρο προκάλεσε τότε, όταν θεσμοθετήθηκε, τις αντιδράσεις των δανειστών… Το σύστημα του 2011, πάντως, απέδιδε στις επιχειρήσεις την ευθύνη να ενημερώνουν καθημερινά και σε πραγματικό χρόνο το τότε ΙΚΑ για τον χρόνο εργασίας, την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων της επιχείρησης με τη χρήση κάρτας εργασίας σε ηλεκτρονικό ρολόι παρουσίας προσωπικού (ωρομέτρηση και διαβίβαση στοιχείων με ηλεκτρονικό ή άλλο τρόπο στο ΙΚΑ). Τα στοιχεία της κάρτας εργασίας θα διασταυρώνονταν με τα αναγραφόμενα στην υποβαλλόμενη από την επιχείρηση ΑΠΔ, ενώ προβλεπόταν διασύνδεση με το κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου Εργασίας και με τα πληροφοριακά συστήματα ΙΚΑ, ΣΕΠΕ, ΟΑΕΔ.
Όσον αφορά στη στάση των συνδικάτων, η ΓΣΕΕ είχε επί της αρχής θετική υποδοχή στο νομοσχέδιο του 2011, με τη ρητή εναντίωσή της, ωστόσο, σε δυο θέματα τότε:
-ζητούσε να απαλειφθεί η μετακύληση της ευθύνης και στον εργαζόμενο, με την επιβολή προστίμου και σε αυτόν (200 ευρώ)
-διατύπωνε έντονες επιφυλάξεις για τα ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που εγείρονταν από τη χρήση του συστήματος της κάρτας εργασίας.
Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.