Η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, είναι εισηγήτρια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης
«Επιδερμικό που στηρίζεται σε μία εσφαλμένη παιδαγωγική προσέγγιση», χαρακτήρισε το νομοσχέδιο με τίτλο «Ζούμε αρμονικά μαζί. Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού», η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και εισηγήτρια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Μπέττυ Σκούφα.
Μιλώντας από το βήμα της Βουλής, η κα Σκούφα επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, όσο περνάνε τα χρόνια, ολοένα και εντείνεται. Τόσο, όσον αφορά τον αριθμό των περιστατικών, αλλά και όσον αφορά την ένταση των παρατηρούμενων φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Αποσπασματικό και επιδερμικό νομοσχέδιο
Όπως ανέφερε στην εισήγησή της η βουλεύτρια Πιερίας, το νομοσχέδιο είναι αποσπασματικό καθώς σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση υπάρχουν διάσπαρτες νομοθετικές διατάξεις, σχετικές με το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και το νομοσχέδιο έρχεται υποτίθεται να τις συμπληρώσει. Θα έπρεπε όπως τόνισε η κα Σκούφα να προηγηθεί η ενοποίηση των ήδη υπαρχουσών, διάσπαρτων, νομοθετικών διατάξεων και έπειτα να υπάρξει η συμπλήρωσή τους. Επίσης, όπως είπε, δεν επιχειρείται μια ολιστική προσέγγιση του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού βάσει και των επιταγών των πλέον αρμόδιων Διεθνών Οργανισμών όπως η UNESCO. Περαιτέρω το νομοσχέδιο, είναι αποσπασματικό και επιδερμικό, διότι απομονώνει το σχολείο και την ενδοσχολική βία, από το γενικότερο κοινωνικό φαινόμενο που λέγεται ένταση της βίας. «Δεν είναι τυχαίο ότι δυστυχώς, η χώρα μας κατέχει τις πρώτες αν όχι την πρώτη θέση, σε αριθμό και ποσοστό γυναικοκτονιών. Δεν είναι τυχαίο ότι βγαίνουν πιστόλια στο κέντρο μεγάλων αστικών πόλεων, όπως η Αθήνα. Δεν είναι τυχαίο ότι η βία και η εγκληματικότητα, δυστυχώς στις γειτονιές, το ξεκαθάρισμα λογαριασμών και ό,τι άλλο με χρήση ακραίας βίας, απειλής, δολοφονιών, δυστυχώς ολοένα και εντείνεται», τόνισε χαρακτηριστικά η βουλεύτρια Πιερίας. Από την άλλη πλευρά, σημαντική παράλειψη είναι το γεγονός ότι δεν αναφέρται πουθενά στο νομοσχέδιο ότι μια από τις βασικές αιτίες έξαρσης της βίας, σε παιδικές ή εφηβικές ηλικίες είναι το γεγονός ότι οι γονείς πλέον, δεν μπορούν να αφιερώσουν ποιοτικό και ποσοτικό χρόνο με τα παιδιά τους.
«Ευθύνεται καθόλου η Κυβέρνηση συνολικά, για το γεγονός ότι η εργαζόμενη μητέρα και ο εργαζόμενος πατέρας, αντιμετωπίζουν ακραία οικονομικά προβλήματα; Προβλήματα που εντείνουν την ενδοοικογενειακή βία; και ένα παιδί που βιώνει ενδοοικογενειακή βία, είναι πολύ πιθανό να την μεταφέρει μετά και να γίνει, όπως λένε οι επιστήμονες, παθητικοενεργητικός παράγοντας αναπαραγωγής βίας», σημείωσε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ.
Η κα Σκούφα αναφέρθηκε ακόμη και στην απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, ως έναν επιπλέον παράγοντα, το γεγονός δηλαδή ότι οι γονείς είναι αναγκασμένοι να λείπουν από τα σπίτια τους και να μην αφιερώνουν τον απαιτούμενο χρόνο στα παιδιά τους. Το γεγονός, ότι υπάρχουν οικονομικά προβλήματα, συσχετίζεται με την αύξηση της έντασης και του αριθμού βίας, χρήσης βίας, από τα παιδιά, όπως και η τεχνολογία, το διαδίκτυο που στην εποχή μας, πολλαπλασιάζει με γεωμετρική πρόοδο την ένταση, την παρουσίαση και την παρότρυνση, τόσο σε πράξεις βίας όσο και σε πράξεις απειλών. Αυτές οι παράμετροι απουσιάζουν από το νομοσχέδιο. «Θα βάλω ακόμη έναν παράγοντα, αυτό που οι κοινωνιολόγοι αποκαλούν ως “πολιτισμό της βίας” και ο οποίος αναφέρεται στη μουσική, για παράδειγμα, που με ευθύνη όλων μας, παίζεται δημοσίως, σε κλάμπ και τα λοιπά και η οποία αναπαράγει, άκρως αντιπαιδαγωγικά, αντιαξιακά, αντικοινωνικά πρότυπα».
Ο ρόλος των παιδαγωγών και το εξεταστικοκεντρικό σύστημα του Υπουργείου Παιδείας
«Το νομοσχέδιο μας δίνει μια εξαιρετική ευκαιρία, να πάρουμε τον μεγεθυντικό φακό και να δούμε τι συντελείται μέσα στη σχολική τάξη του δημόσιου σχολείου, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Προσωπικά ως εκπαιδευτικός, δεν το θεωρώ διόλου τυχαίο, ότι ευτυχώς ακόμη στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δεν έχουμε σε τέτοια ένταση ή πυκνότητα περιστατικά ενδοσχολικής βίας ή εκφοβισμού. Αυτό οφείλεται στην ποιότητα που έχει ακόμη η παιδαγωγική και διδακτική σχέση, που έχει ο παιδαγωγός δάσκαλος ή δασκάλα με τους μαθητές μέσα στην τάξη. Οφείλεται στο γεγονός ότι, ευτυχώς, ακόμη, έχουμε κρατήσει το δημοτικό σχολείο και τους μαθητές και μαθήτριες των δημοτικών σχολείων, μακριά από αυτό που μετατρέψατε, κυρία Υπουργέ, δυστυχώς, με ευθύνη σας, το γυμνάσιο και πολύ περισσότερο το λύκειο. Μετατρέψατε και φτιάξατε, συνειδητά και στοχευμένα, δυστυχώς, τη μέση εκπαίδευση σε γυμνάσιο και λύκειο, σε ένα σύστημα απίστευτα εξεταστικοκεντρικό. Βλέπε τράπεζα θεμάτων, βλέπε ελάχιστη βάση εισαγωγής, βλέπε κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων με βάση την αξιολόγηση, βλέπε κατάργηση μαθημάτων αισθητικής και καλλιτεχνικής αγωγής. Μέσα από τη ζωγραφική, κύριε Υπουργέ, μέσα από την ελεύθερη έκφραση, την καλλιτεχνική, θα μπορέσει η ψυχοσύνθεση του έφηβου μαθητή και μαθήτριας, να βρει μια γνήσια και δημιουργική έκφραση των προβλημάτων, που ταλανίζουν την εφηβική ψυχή, επεσήμανε χαρακτηριστικά η κα Σκούφα.
Ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί σε κάθε σχολείο και όχι ανά πέντε σχολεία!
Η βουλεύτρια Πιερίας επεσήμανε ακόμη ότι είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχουν σταθερές ομάδες αναφοράς με ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό σε κάθε σχολείο και όχι ανά για πέντε σχολεία. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές των σχολείων καλούνται να παίξουν τον ρόλο του ψυχολόγου ή του κοινωνικού λειτουργού. «Καλούνται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο οι εκπαιδευτικοί να αναλάβουν ενεργό ρόλο. Βάζετε, ως πρόσωπο που θα πάρει την καταγγελία από την πλατφόρμα έναν εκπαιδευτικό και ένα διευθυντή. Ο εκπαιδευτικός τι γνώση έχει, έχει γνώσεις πραγματικά ψυχολογίας, είναι κοινωνικός λειτουργός; Σας βεβαιώνω προσωπικά ως απόφοιτη Παιδαγωγικής Σχολής, Φιλοσοφικής Σχολής, δεν έχουμε», υπογράμμισε η κα Σκούφα και πρόσθεσε πως τα βιβλία που υπάρχουν στα σχολεία σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι απαρχαιωμένα, άρα δεν έχουν ενσωματώσει τα τελευταία πορίσματα των επιστημών, ενώ αναπαράγουν και τα ίδια πολλές φορές έστω και υποσυνείδητα ρατσιστικά πρότυπα, προϋποθέσεις που καθιστούν αναγκαία την παρέμβαση, τον έλεγχο, την επικαιροποίηση από πλευράς της Πολιτείας του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων.
Αντιπολιτισμική παιδαγωγική πολιτική που εντείνει τις κοινωνικές παθογένειες
«Είναι αδύνατον ο μαθητής και η μαθήτρια να γίνονται ακορντεόν μεταξύ σχολείου και φροντιστηρίων, προκειμένου να πετύχουν την πολύ κακώς εννοούμενη – με κακό περιεχόμενο – αριστεία. Επίσης, είναι δυνατόν να μην προβλέπονται ειδικές ώρες ανά εβδομάδα ώστε να γίνεται ενδελεχής συζήτηση μέσα στην τάξη για θέματα αποκλεισμού, διακρίσεων, δημοκρατίας, να έχει καταργηθεί η θεματική εβδομάδα που είχε θεσπιστεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, είναι δυνατόν να μην δίνεται ο χρόνος μέσα στην τάξη για να προσεγγίσει ο εκπαιδευτικός παιδαγωγικά τον κάθε μαθητή και μαθήτρια. Επιπλέον, αυξάνετε τον αριθμό μαθητών ανά τάξη τη στιγμή που όλοι πολύ καλά κατανοούμε ότι άλλο είναι διαδασκαλία και παιδαγωγική προσέγγιση με 30 μαθητές και άλλο με 15. Όταν έχεις 15 μαθητές στην τάξη, ως εκπαιδευτικός κάθε βαθμίδας του δημόσιου σχολείου, ασχολείσαι με το πρόβλημα του Νίκου, της Γεωργίας, δημιουργείς ένα κατάλληλο παιδαγωγικό περιβάλλον συνεργασίας και αλληλοσεβασμού και μετά έρχεσαι να διδάξεις» τόνισε χαρακτηριστικά η βουλεύτρια Πιερίας και τόνισε πως η εκπαιδευτική πολιτική της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας δεν συνιστά καθόλου απάντηση σε κοινωνικές παθογένειες όπως η ενδοσχολική βία και εκφοβισμός, οι οποίες ολοένα και κοχλάζουν, ολοένα και βράζουν. Αντίθετα τις εντείνουν.
«Γι’ αυτό φυσικά, ζητούμε – και ευτυχώς, θα γίνουν άμεσα – οι εκλογές, ώστε η επόμενη πραγματικά προοδευτική κυβέρνηση να δημιουργήσει επιτέλους το δημόσιο συμπεριληπτικό δημοκρατικό σχολείο, που θα στηρίζεται στο σεβασμό της διαφορετικότητας, στον αλληλοσεβασμό, στην παιδεία με Π κεφαλαίο και φυσικά, στις ανθρώπινες αξίες», κατέληξε η κ Σκούφα.
Δείτε εδώ το βίντεο με την εισηγητική ομιλία: https://bit.ly/3Y8A2eP