Επικεφαλής παράταξης Γιάννης Μυλόπουλος, Καθηγητής ΑΠΘ:
«Όπως εξελίσσονται τα πράγματα, το FlyOver αποδεικνύεται ένα αχρείαστο και επιζήμιο έργο. Σε εντελώς άλλη κατεύθυνση τα έργα και οι παρεμβάσεις που χρειάζονται για έναν βιώσιμο κυκλοφοριακό σχεδιασμό»
Στη δεύτερη Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου Κ. Μακεδονίας, την Παρασκευή 19/4/2024, ο επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ» Γιάννης Μυλόπουλος υπέβαλε ερώτηση στη διοίκηση της Περιφέρειας για την πορεία της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, (FlyOver) και για τη στάση της απέναντι στα νέα δεδομένα, όπως αυτά διαμορφώθηκαν μετά την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ να σταματήσει το έργο μέχρι να υποβληθεί πλήρης και τεκμηριωμένος φάκελος από το δημόσιο με απαντήσεις στις προσφυγές των κατοίκων.
Στην ερώτηση παρουσιάστηκαν οι παθογένειες του έργου όπως ήταν γνωστές από πριν, αλλά και όπως επιβεβαιώθηκαν από τις πρόσφατες εξελίξεις στο ΣτΕ. Όπου το δημόσιο αφενός δεν υπέβαλε πλήρη φάκελο με τεκμηριωμένες απαντήσεις και αφετέρου παραδέχθηκε εκ των υστέρων ότι η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έπρεπε να αποσυρθεί και να τροποποιηθεί, γιατί είχε… λάθος υπολογισμούς.
- Η κατασκευή του έργου αποφασίστηκε και ξεκίνησε αποσπασματικά, εκτός ολοκληρωμένου στρατηγικού κυκλοφοριακού σχεδιασμού που έχει ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας στους δρόμους της πόλης και στην περιφερειακή οδό. Το έργο, άλλωστε, θα συμβάλει στην αύξηση της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων, δίνοντας κίνητρο για χρήση περισσότερων αυτοκινήτων.
- Η κατασκευή του έργου αποφασίστηκε και ξεκίνησε χωρίς επαρκή τεκμηρίωση της σκοπιμότητας του έργου. Χωρίς, δηλαδή, την εξέταση και τη συγκριτική αξιολόγηση άλλων εναλλακτικών λύσεων για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, όπως
α) η εξωτερική περιφερειακή οδός, η οποία εγκαταλείφθηκε εντελώς,
β) η ολοκλήρωση των δυο υπό κατασκευή γραμμών του Μετρό και η επίσπευση των επεκτάσεών του στη δυτική Θεσσαλονίκη και προς αεροδρόμιο, δυο επεκτάσεις έτοιμες να ξεκινήσουν από το 2019, που όμως έχουν παραπεμφθεί στις καλένδες, καθώς και
γ) άλλου είδους επεμβάσεις ενίσχυσης της περιφερειακής οδού
- Η κατασκευή του έργου αποφασίστηκε και ξεκίνησε χωρίς την ύπαρξη πλήρων και τεκμηριωμένων κυκλοφοριακών μελετών. Συγκεκριμένα:
α) Η έλλειψη μελέτης διαχείρισης της κυκλοφορίας κατά τη φάση κατασκευής του έργου, την οποία αποδέχθηκε και ο αρμόδιος υφυπουργός Ν. Ταχιάος όταν ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στ. Αγγελούδης ζήτησε την εκ των υστέρων εκπόνησή της, η οποία οδήγησε στην ταλαιπωρία των οδηγών από τη στιγμή που το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται.
β) Οι κυκλοφοριακές μετρήσεις στην περιφερειακή κατά τη διάρκεια της καραντίνας λόγω Covid, τότε που η κυκλοφορία στους δρόμους ήταν εξαιρετικά χαμηλή, οδήγησαν σε εσφαλμένες εκτιμήσεις για την αναγκαιότητα του έργου και για τις συνέπειες της κατασκευής και λειτουργίας του.
γ) Η υποεκτίμηση των νέων κυκλοφοριακών δεδομένων που θα προκαλέσει πρώτα η λειτουργία των δυο γραμμών του Μετρό που ήδη ολοκληρώνονται και αργότερα και η λειτουργία των επεκτάσεων του έργου δυτικά και προς αεροδρόμιο, συνέβαλε σε εσφαλμένη εκτίμηση των νέων κυκλοφοριακών συνθηκών, όταν ένα σημαντικό τμήμα των μετακινήσεων με ΙΧ θα έχει παραληφθεί από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
- Το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται χωρίς επαρκείς και πλήρεις περιβαλλοντικές μελέτες. Είναι ενδεικτικό ότι η μελέτη που εγκρίθηκε από την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και προέβλεπε την υλοτόμηση 82.000 τ.μ. δασικής έκτασης δηλώθηκε ότι στηρίχθηκε σε… λάθος υπολογισμούς και ότι έχρηζε εκ των υστέρων τροποποίησης, καθώς τελικά θα υλοτομηθεί υπερδιπλάσια δασική έκταση, 187.500 τ.μ.
- Το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η στατική μελέτη της γέφυρας και συνεπώς χωρίς να είναι γνωστά τα οριστικά κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του έργου.
Σήμερα, είναι η πρώτη φορά που οι καταγγελίες για τη μη υποβολή μελετών ή για την υποβολή μελετών με ανεπαρκή και λανθασμένα δεδομένα, επιβεβαιώνονται με δικαστική απόφαση.
Οι ερωτήσεις προς τη διοίκηση της Περιφέρειας, μετά και τα νέα δεδομένα, ήταν οι εξής:
– Πότε θα πραγματοποιηθεί η Ειδική Συνεδρίαση για τον Flyover που υποσχέθηκε ο κ. Περιφερειάρχης και που υιοθετήθηκε από το σώμα ως ομόφωνη απόφαση;
– Σήμερα, που οι ελλείψεις του έργου σε μελέτες έχουν αναγνωριστεί επίσημα και με δικαστική απόφαση, πως σκέπτεται η διοίκηση της Περιφέρειας να αντιδράσει απέναντι στην προοπτική συνέχισης του έργου; Επιμένει, δηλαδή, η διοίκηση και σήμερα ότι οι 15 διαχειριστικές προτάσεις που έχει υποβάλει για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού μπορούν να φέρουν αποτέλεσμα, σε ένα έργο που ξεκίνησε χωρίς επαρκή επιστημονική και τεχνική τεκμηρίωση και στηρίχθηκε σε εσφαλμένα κυκλοφοριακά δεδομένα;
– Με τα σημερινά δεδομένα και με τα ερωτήματα όσων προσέφυγαν στο ΣτΕ για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου να παραμένουν αναπάντητα, θεωρεί η διοίκηση της Περιφέρειας ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που η ίδια ενέκρινε πέρσι, είναι επαρκής ή αναθεωρεί την έγκριση που έδωσε;
– Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται η διοίκηση να αναλάβει για την προστασία του δάσους του Σέιχ Σου από την κοπή 30.000 περίπου δένδρων, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα;
– Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει η διοίκηση για την προστασία του χειμάρρου Μαλακοπής / Σταγειρίτη; Έχει γίνει οριοθέτηση του χειμάρρου μέχρι τις πηγές του και αν όχι προβλέπεται μια τέτοια οριοθέτηση, με δεδομένο τον κίνδυνο πλημμύρας στον συγκεκριμένο χείμαρρο μετά την έναρξη των εργασιών για το flyover;
– Τι πρωτοβουλίες σκοπεύει να πάρει η διοίκηση ώστε να ανακουφιστεί το μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αναμένεται να παρουσιαστεί κατά τη διάρκεια της κορύφωσης του τουριστικού κύματος προς τη Χαλκιδική το καλοκαίρι, με δεδομένο ότι μόλις πρόσφατα και κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, λίγους μήνες πριν την παράδοση του Μετρό, εγκρίθηκε το έργο της διάνοιξης της Οδού Ψελλού, για την κατασκευή των υποστηρικτικών υποδομών του Σταθμού στη Νέα Ελβετία;
Δήλωση επικεφαλής της παράταξης Γιάννη Μυλόπουλου:
Ο επικεφαλής της παράταξης, Καθηγητής στο ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, δήλωσε μετά το τέλος της συνεδρίασης:
«Σήμερα αποδείχθηκε ότι ο flyover είναι ένα αχρείαστο και επιζήμιο έργο που όχι απλώς δεν πρόκειται να βελτιώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αλλά αντίθετα θα το επιδεινώσει.
Η αμηχανία της διοίκησης απέναντι στις αποκαλύψεις για το έργο, η προσπάθεια να με διακόπτουν ενώ παρουσίαζα την ερώτηση, όπως και η προσπάθεια από πλευράς του αντιπεριφερειάρχη Υποδομών κ. Μπίλια που ανέλαβε να απαντήσει, να δικαιολογήσει τις ελλείψεις και να υποβαθμίσει τις παθογένειες που αποκαλύφθηκαν στο ΣτΕ, δεν είναι καλός οιωνός για τη στάση της περιφέρειας απέναντι στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.
Η οριστική επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης δεν θα έρθει με φαραωνικά έργα τύπου flyover, τα οποία υπηρετούν άλλα συμφέροντα και τα οποία θα επιδεινώσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Η οριστική επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος θα έρθει με τον ολοκληρωμένο κυκλοφοριακό σχεδιασμό και την άμεση και κατά προτεραιότητα αποκατάσταση δικτύου Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, προκειμένου να μειωθεί δραστικά η κυκλοφορία των ΙΧ αυτοκινήτων στην πόλης.
Σε μια τέτοια κατεύθυνση, οι πρώτες προτεραιότητες είναι οι εξής:
– Επίσπευση του Μετρό και άμεση έναρξη της κατασκευής των επεκτάσεών του δυτικά και προς αεροδρόμιο, που παραπέμπονται από το 2019 μέχρι και σήμερα συνεχώς στις καλένδες,
– Τραμ στο κέντρο και στην παραλία της Θεσσαλονίκης
– Σύγχρονο δίκτυο λεωφορείων προσαρμοσμένο στα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα που θα δημιουργήσει η λειτουργία του Μετρό
– Προαστιακός Σιδηρόδρομος που να συνδέει τη Θεσσαλονίκη με όλες τις ΠΕ της Κ. Μακεδονίας και
– Ασφαλής σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα και με την Ευρώπη
Αυτή είναι η κατεύθυνση των δράσεων και έργων που θα συμβάλουν με βιώσιμο τρόπο στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος και του προβλήματος των μεταφορών στην Περιφέρεια και σε αυτήν την κατεύθυνση θα αγωνιστούμε μέσα και έξω από το Περιφερειακό Συμβούλιο».
Οι ειδήσεις της Πιερίας με ένα κλικ.