Μενού Κλείσιμο

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ   07 – 06 – 2019

Α1.Περίληψη

Ο συγγραφέας αναφέρεται στις αξίες της δημοκρατίας.
–  Αρχικά  επισημαίνει ότι η δημοκρατία χρειάζεται ιδανικά και ενεργούς πολίτες και  τις δύσκολες ιστορικές συνθήκες οι οποίες οδήγησαν στους αντίστοιχους αγώνες για τα δημοκρατικά ιδανικά.

–  Πρωταρχικά αναφέρει την πνευματική ανεκτικότητα ως βάση της ειρήνης.
– Θεωρεί ότι η ειρηνική επίλυση κοινωνικών συγκρούσεων με αλληλοσεβασμό αποτελεί το δεύτερο θεμέλιό της .

-Συμπληρώνεται από την ελευθερία σκέψης, έκφρασης, δράσης η οποία είναι προϋπόθεση σημαντικών αλλαγών και καινοτομιών.

-Ολοκληρώνει με το ιδανικό της αλληλεγγύης και της ενότητας στον αντίποδα του πολέμου.

-Καταλήγει ότι η ανθρώπινη μοίρα είναι κοινή για αυτό χρειάζεται ακόμα περισσότερο η συνειδητοποίηση της αδελφότητας.

Β1.

α Σ

β Λ

γ Σ

δ Σ

ε Λ

Β2.

α) 1η:αναφορά στον Καρλ Πόπερ

 2η: αναφορά στον Χέγκελ

β) – ενίσχυση επιχειρηματολογίας

 – ευρυμάθεια

Πόπερ → ενισχύεται το επιχείρημα με το «ιδανικό της μη βίας»

Χέγκελ → ενισχύεται το επιχείρημα με το «ιδανικό της αδελφότητας»

Β3.

α)

διδαχή    →   διδασκαλία

χλευασμού  → κοροϊδίας

συμβίωσης → συνύπαρξης

αντιπολιτεύεται → αντιστρατεύεται/αντιπαρατίθεται/αντιτίθεται

β)

1) « απέραντο σφαγείο» → συνυποδηλωτική λειτουργία

 Σημασία :μακελειό/ σύνολο εξαιρετικά βίαιων

 γεγονότων

2)φωτίζει την πορεία μας → συνυποδηλωτική λειτουργία

 Σημασία : καθοδηγεί / μας δείχνει τον δρόμο

Β4  α)

  1. Σύνθετη δομή → 3η παράγραφος «Ποτέ μου δεν ξεχνώ την διδαχή του Καρλ Πόπερ… αιματοχυσίες»

 → 4η παράγραφος « Μόνο η δημοκρατία   επιτρέπει …επανάσταση της εποχής μας»

 

  1. Προφορικότητα λόγου → Ρητορικά ερωτήματα(πχ: θέλετε να δοκιμάσουμε να τις απαριθμήσουμε;)

 → Χρήση α΄ + β΄ προσώπου (πχ :… τα έχουμε καθημερινά μπροστά στα μάτια μας)

Β4. β) Παρένθεση παραπομπή στον όρο της γαλλικής επανάστασης

Β4. γ)

  • Ενεργητική σύνταξη
  • Η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων επιτρέπεται/ επιτρέπονται μόνο από τη δημοκρατία.

Γ1.

Ενδεικτικό σχεδιάγραμμα

Τίτλος: Η δημοκρατική αγωγή του ενεργού πολίτη

Πρόλογος

  • Η Δημοκρατία =ισότητα, ισονομία, ελευθερία, κράτος πρόνοιας, ειρήνη
  • Συλλογική προσπάθεια, αλλιώς :διαφθορά, ανισότητες, αδικία (όπως και διαπιστώνεται σήμερα)
  • σκόπιμο: ο σύγχρονος πολιτικοποιημένος άνθρωπος = ενεργός πολίτης, δημοκρατικό ήθος

Κύριο θέμα:

α΄ερώτημα

1η παράγραφος:

σεβασμός στον Άλλον:

-πνευματική ανεκτικότητα (όχι φανατισμός, ρατσισμός αλλά ελευθερία σκέψης, έκφρασης, δράσης)

-συμπεριφορά μη βίας και αναγνώριση των δικαιωμάτων του ανθρώπου στο σύνολό τους (πχ. ιδιωτική ζωή, σωματική ακεραιότητα, περιουσίας)

Επομένως: εδραιώνονται η ισότητα, η ελευθερία, η ειρήνη

2η παράγραφος:

πολιτική συμπεριφορά:

 -σεβασμός στους νόμους

-πολιτική συνείδηση, όχι κομματικοποίηση, όχι υποταγή στο πελατειακό σύστημα, αντιμετώπιση του λαϊκισμού

-ενεργή συμμετοχή στο «εκλέγειν- εκλέγεσθαι» αποφυγή του μεσσιανισμού

-συλλογική δράση: διαμαρτυρία, συλλαλητήρια, οργανώσεις

Επομένως: εξορθολογισμός και ομαλή λειτουργία θεσμών

Μεταβατική παράγραφος:

Εφόσον η συγκεκριμένη πολιτική νοοτροπία είναι το θεμέλιο του δημοκρατικού πολιτεύματος τότε είναι αναγκαία η δημοκρατική αγωγή.

β΄ ερώτημα

1η παράγραφος

πολιτικές λειτουργίες του σχολείου

  • μαθητικές εκλογές και πολιτική ενεργοποίηση των μαθητών
  • επισκέψεις σε Βουλή
  • συμμετοχή στην Βουλή των Εφήβων και την Ευρωβουλή των Εφήβων
  • δημοκρατικός διάλογος στην τάξη

Ώστε: κατανόηση των δημοκρατικών διαδικασιών και θεσμών

2η παράγραφος

καλλιέργεια του δημοκρατικού – ανθρωπιστικού ήθους:

  • ομαδικές εργασίες με διαπολιτισμικό προσανατολισμό και με ισότιμη συμμετοχή των μαθητών = πνευματική ανεκτικότητα και ισότητα
  • συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις αλληλεγγύης και ευθύνης π.χ. ανακύκλωση, καθαρισμός ακτών = ενεργός πολίτης , ευθύνη + συλλογικότητα
  • ομαδικές εργασίες στην Ιστορία μελετώντας πολιτικές συνθήκες και τους δημοκρατικούς αγώνες= πολιτική συνειδητοποίηση της Δημοκρατίας ως συνεχή αγώνα

Ώστε: αίσθημα δημοκρατικής ευθύνης , αδελφότητας

Επίλογος

Η Δημοκρατία: καθημερινός αγώνας και συμπεριφορά àαπαιτεί πολιτική ωριμότητα

Η φιλολογική ομάδα:

Αποστολίδου Κωνσταντίνα

Γραίκος Βασίλης

Ευαγγελοπούλου Αγάθη

Ζαμπουνίδης Τάσος

Προβατίδου Ελένη

Χασάπης Δημήτρης

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ