Μενού Κλείσιμο

Το κράνος… ο επι κεφαλής φίλος μας – Του Ευάγγελου Οικονόμου

Το κράνος αποτελεί υποχρεωτικό απο το νόμο εξοπλισμό για κάθε αναβάτη δικύκλου ή ακόμη και ενός τετράτροχου οχήματος που δε φέρει προστασία έναντι ανατροπής αυτού.

Ωστόσο απαραίτητο είναι να χρησιμοποιείται ακόμη και απο οδηγούς ποδηλάτων ή Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια – σκουτερ) αν και ακόμη δεν είναι υποχρεωτικό σε κάποιες απο αυτές τις κατηγορίες.

Αποτελεί λοιπόν μια επένδυση και όχι ακόμη ένα κόστος. Ακόμη και στην πιο μικρή μας πτώση με χαμηλή ταχύτητα απο ένα δίκυκλο οι πιθανότητες να χτυπήσουμε το κεφάλι ή τον αυχένα με ανυπολόγιστες συνέπειες είναι πολλές.

Πώς επιλέγουμε όμως το σωστό για εμάς κράνος;

Πρώτα απ’ όλα απο το μέγεθος. Το κράνος πρέπει να εφαρμόζει σφιχτά στο κεφάλι μας, όχι να μας προκαλεί δυσφορία, να καλύπτει το πιγούνι μας και όταν το φοράμε, και μετακινούμε το κεφάλι μας γρήγορα δεξιά-αριστερά πάνω-κάτω, να ακολουθεί τις κινήσεις χωρίς να “παίζει”.

Δεύτερον ο τύπος του κράνους.Υπάρχουν ανοιχτού τύπου κράνη, κλειστού τύπου, flip-up ανοιγόμενα, motocross κλπ. Αναλόγως του τύπου της μοτοσυκλέτας που έχουμε μπορούμε να επιλέξουμε και το πιο κατάλληλο. Για παράδειγμα ένας αναβάτης scooter χαμηλού κυβισμού θα επιλέξει ένα ανοιχτού τύπου μιας και οι ταχύτητες που κινείται είναι πιο μικρές, ένάς διανομέας φαγητού ή ταχυμεταφορών θα επιλέξει ένα ανοιγόμενο (flip-up) για να μπορεί να κάνει στάσεις και να μιλά χωρίς να είναι απαραίτητο να το αφαιρέσει. Καλό είναι να θυμόμαστε πάντως πως τα κλειστού τύπου κράνη μας προσφέρουν τη μεγαλύτερη ασφάλεια.

Τρίτον το υλικό κατασκευής. Στην αγορά υπάρχουν πολλών ειδών κράνη και αναλόγως απο την ποιότητά του εξαρτάται η αντοχή του αλλά και η τιμή αγοράς. Υπάρχουν κράνη απο θερμοπλαστικό ή θερμοσκληραινόμενο πολυμερές πλαστικό υλικό, απο πολυκαρβονικό αλλά και απο πιο εξειδικευμένα υλικά. Το θερμοπλαστικό είναι πιο φθηνό αλλά έχει μειονεκτήματα όπως λιγότερη αντοχή σε πτώσεις, μικρότερη διάρκεια ζωής σε σχέση με ακριβότερα υλικά όπως τα ανθρακονήματα.  Άλλωστε ένα κράνος δεν είναι μόνο αυτό που βλέπουμε απο έξω. Αποτελείται απο πολλές στρώσεις υλικών που δε βλέπουμε και που σε ένα ακριβό είναι προφανώς καλλύτερα απο ένα φθηνό. Περιέχει μέσα πολυστερήνη απορρόφησης, επένδυση αλλά και ειδικές επεξεργασίες αύξησης της αντοχής. Ωστόσο απο το να κυκλοφορούμε χωρίς κράνος είναι καλύτερα να έχουμε έστω και ένα φθηνότερο, ειδικά σε μικρού κυβισμού μοτοσυκλέτες.

Ο χρόνος ζωής επίσης, που ακούγεται πάρα πολύ σε συζητήσεις, είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να απαντηθεί. Εξαρτάται απο πολλούς παράγοντες όπως η αποθήκευση, η συχνότητα χρήσης, η περιβαλλοντική μόλυνση, ο καθαρισμός του κ.α. Ωστόσο καλό είναι να μην χρησιμοποιούμε κράνη που έχουν περάσει την ηλικία των 7 ετών απο την ημερομηνία κατασκευής τους. Την ημερομηνία κατασκευής μπορούμε να την εντοπίσουμε στους κρίκους που το δένουμε ή στην εσωτερική επένδυση. Επίσης απαγορεύεται η χρήση του ίδιου κράνους μετα απο μια πτώση με τη μοτοσυκλέτα μας. Μια καλή τακτική σε περίπτωση που συμβεί αυτό είναι να κόβουμε το λουράκι του για να μη μπορεί να χρησιμοποιηθεί απο κανέναν ακόμη και μετα την απόρριψή του. Έλεγχος όμως απαιτείται ακόμη κι αν μας έπεσε τυχαία στο έδαφος απο τη σέλα της μοτοσυκλέτας μας.

Το κράνος λοιπόν μας προφυλλάσει ποικιλοτρόπως. Δεν είναι μόνο για την περίπτωση ατυχήματος. Είναι και για την πρόληψή του. Φανταστείτε να κινείστε με μια ταχύτητα 120 km/h σε έναν αυτοκινητόδρομο και να έρθετε σε επαφή με ένα έντομο που σας μπήκε στο μάτι  ή να μας χτυπά ο αέρας και μόνο με την ταχύτητα αυτή. Απαραίτητο σε κάθε περίπτωση ακόμη και στην πιο μικρή διαδρομή.

Πρόσφατα μειώθηκε ο ΦΠΑ στα κράνη απο το 24% στο 13% και πλέον μαζί με τις προσφορές που υπάρχουν δεν υπάρχει δικαιολογία για την αναβολή της αγοράς του.

Διδάξτε στα παιδιά σας απο την παιδική ηλικία όταν χρησιμοποιούν το ποδήλατο, το πατίνι τους ή τα roller τους να το χρησιμοποιούν πάντα, καθώς και τα υπόλοιπα προστατευτικά όπως επιγονατίδες και επιαγκωνίδες.

Ας οδηγήσουμε προσεκτικά, σεβόμενοι τον Κ.Ο.Κ. και ας βάλουμε ένα λιθαράκι ο καθένας μας για την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων αλλά και τη μείωση των βαριά τραυματιών και νεκρών που στοιχίζουν τη ζωή σε νέους κυρίως ανθρώπους στην πιο παραγωγική τους ηλικία.

Ο κ. Οικονόμου είναι εκπαιδευτής Υποψηφίων Οδηγών και Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Εάν θέλετε να λαμβάνετε εγκαίρως τις ειδήσεις πατήστε εδώ

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.