Πρόκειται για μία θετική χρονιά η οποία αποτυπώνει νέες καταναλωτικές τάσεις οι οποίες από ότι φαίνεται θα υιοθετηθούν στο μέλλον.
Καταρχάς. το περιορισμένο πορτοφόλι του καταναλωτή τον υποχρεώνει να στραφεί στην τοπική αγορά καθώς δεν διαθέτει πλέον την οικονομική άνεση να ψωνίσει σε αφθονία και ποσότητα όπως στο παρελθόν.
Με τον τρόπο αυτό ο καταναλωτής οδηγείται στα ράφια των τοπικών, μικρότερων αλυσίδων για λόγους ευκολίας και χρόνου για τις καθημερινές αγορές. Τα λεγόμενα καταστήματα της γειτονιάς που δεν υπερβαίνουν τα 400τ.μ.
Η αύξηση του κλάδου σε αυτήν την κατηγορία αγγίζει το ποσοστό του 5,5% σχεδόν δύο μονάδες περισσότερο από τα υπερ-μάρκετ (3,9%). 2500τ.μ και άνω.
Σημαντικό ρόλο έπαιξε το γεγονός πως πλέον και τα καταστήματα της γειτονιάς, παρουσιάζουν ολοένα και περισσότερο προσφορές εντός των καταστημάτων αλλά και διανέμουν διαφημιστικά φυλλάδια συχνότερα σε περισσότερες περιοχές για να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Επιπροσθέτως, επενδύουν στην παρουσία μεγάλης γκάμας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι ναι μεν φθηνότερα για τον καταναλωτή αλλά ταυτοχρόνως προσφέρουν μεγαλύτερο ποσοστό κερδοφορίας για τα σουπερ μάρκετ.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός πως όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, METRO, ΑΒ Βασιλόπουλος και Efood, επενδύουν σε νέα μοντέλα λειτουργίας μικρότερων καταστημάτων είτε μέσω της ανάπτυξης του δικού τους δικτύου, είτε μέσω την δημιουργία σημείων πώλησης Franchise.
Ο ρυθμός ανάπτυξης δεν είναι λόγος εφησυχασμού καθώς νέα δεδομένα επηρεάζουν αισθητά τις τιμές των προϊόντων.
Τα προϊόντα μαναβικής, που αποτελούν μεσοσταθμικά ένα σημαντικό ποσοστό του τζίρου των σουπερ μάρκετ παρουσίασαν μια πρωτόγνωρη αύξηση εξαιτίας του παρατεταμένου καύσωνα. Η ζέστη σε συνδυασμό με την λειψυδρία, είχαν αρνητικό αντίκτυπο στην παραγωγή αλλά και την ποιότητα των προϊόντων μαναβικής τα οποία εν μέσω καλοκαιριού εκτόξευσαν τις τιμές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η τιμή της τομάτας, όπου τον Ιούλιο άγγιξε την τιμή του 1€ στην λαχαναγορά της Θεσσαλονίκης όταν πριν τρία χρόνια δεν ξεπερνούσε τα 0,60 λεπτά!!!
Πρόκειται για μία νέα πραγματικότητα που πρέπει προβλεφθεί για την επόμενη χρονιά από νωρίς για να διασφαλιστεί αφενός η παραγωγή και αφετέρου η τιμή.
Επιπλέον η Τουριστική χρονιά δεν επέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα στον τομέα του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Πιερία. Η πτώση σε ταχυκίνητους κωδικούς όπως αναψυκτικά, Σνάκ έφτασε στα 25% ένα φαινόμενο που γεννά απορίες καθώς σε άλλες τουριστικές περιοχές δεν παρατηρήθηκε κάποια καμπή σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.
Τέλος, θα πρέπει να γίνει λόγος και για τον πληθωρισμό που παρουσιάζει σταθερή αυξητική πορεία. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο πληθωρισμός έχει ενισχυθεί στο 3% τον Αύγουστο, αυξάνοντας την μέση τιμή καλαθιού του καταναλωτή. Οι πληθωριστικές τάσεις και ο υψηλός Φ.Π.Α σε βασικά αγαθά δυσχεραίνουν ουσιαστικά την καταναλωτική δύναμη των αγοραστών.
Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος εισέρχεται σε ένα καινούριο στάδιο ανάπτυξης καταστημάτων της γειτονιάς, το οποίο όμως για να ευδοκιμήσει θα πρέπει να εστιάσει στην εξυπηρέτηση του καταναλωτή και στην αισθητή μείωση των τιμών.
Ο ρυθμός ανάπτυξης ηπιότερος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά αναμένεται να ολοκληρωθεί θετικός στο τελευταίο τρίμηνο του χρόνου.
Ραφαήλ Μετενίδης,
Επιχειρηματίας
Οι ειδήσεις της Πιερίας με ένα κλικ.