Μενού Κλείσιμο

Super Mario Maker: Το ρουά ματ της Nintendo στην νοσταλγία της παιδικής μας ηλικίας – Άρθρο του Κωνσταντίνου Σαλαβάτη

Δεν υπάρχει άνθρωπος στη γη που να έχει παίξει έστω και λίγο βιντεοπαιχνίδια αλλά δεν έχει αγγίξει ποτέ του Super Mario. Δεν μπορώ να βρω αντίστοιχο παράδειγμα σε άλλες κατηγορίες (ίσως οι Beatles στην μουσική). Τόσο διαδεδομένη ήταν και συνεχίζει να είναι η ναυαρχίδα της Nintendo. Ο Shigeru Miyamoto, από το μυαλό και τα χέρια του οποίου ξεπήδησε ο Ιταλός υδραυλικός με το μεγάλο μουστάκι, μαζί με τον θρυλικό Koji Kondo που έντυνε πάντα τα παιχνίδια της Nintendo με τις εμβληματικές του μουσικές συνθέσεις (βλέπε The Legend of Zelda: Ocarina of Time) έχτισαν μια αυτοκρατορία χωρίς αντίπαλο.

Τα παιχνίδια Super Mario αρχικά ξεκίνησαν ως δισδιάστατα (2D) platformers, όπως το Super Mario Bros. (1985). Γρήγορα όμως, έχοντας συνειδητοποιήσει η Nintendo το χρυσωρυχείο που ανακάλυψε, άρχισε να βγάζει παιχνίδια party, puzzle, racing, RPGs, Sports, κλπ. Κυκλοφόρησαν ακόμα και εκπαιδευτικά παιχνίδια τα οποία χρησιμοποιούσαν τον λατρεμένο χαρακτήρα των παιδιών για να τα μάθει να γράφουν, να μετράνε, ή ακόμα και για να τους διδάξει ιστορία μέσα στο χαρούμενο setting ενός πολύχρωμου βιντεοπαιχνιδιού. Όλα αυτά συνηγόρησαν στο να γίνει το franchise του Mario το 9ο πιο κερδοφόρο στον πλανήτη με εκτιμώμενα έσοδα πάνω από 36 δισεκατομμύρια δολάρια! Παραδόξως, το 1ο πιο κερδοφόρο franchise ανήκει και αυτό στη Nintendo (Pokémon με 95 δισεκατομμύρια δολάρια εκτιμώμενα έσοδα).

Το 1996, σύμφωνα και με τις προσταγές της αγοράς που ξεπέρασε το δισδιάστατο στυλ παιχνιδιών, κυκλοφόρησε το πρώτο τρισδιάστατο (3D) παιχνίδι Mario, το Super Mario 64 για το Nintendo 64. Όπως όμως συμβαίνει συνήθως η μόδα κάνει κύκλους και η νοσταλγία είναι ίσως το πιο δυνατό πράγμα που μπορείς να «πουλήσεις» σε κάποιον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Link’s Awakening. To The Legend of Zelda – Link’s Awakening κυκλοφόρησε το 1993 στο Game Boy με δισδιάστατα γραφικά και αμέσως λατρεύτηκε από το κοινό του επίσης γνωστού franchise. Πριν λίγες μέρες κυκλοφόρησε το ριμέικ του στο Nintendo Switch, φτιαγμένο από την αρχή με τρισδιάστατα γραφικά και την κλασική πρασινωπή παλέτα των παιχνιδιών Legend of Zelda και έγινε, χωρίς καμιά υπερβολή, πανικός.

Την δύναμη της νοσταλγίας η Nintendo όμως την κατάλαβε 4 χρόνια πριν, με την κυκλοφορία του Super Mario Maker (2014) για το Nintendo Wii U. Άπλωσε τα χέρια της και «τάισε» όλο το κοινό της με τη δημιουργία ενός καινούριου παιχνιδιού που έχει όλο τον αέρα και τη δυναμική των παλιών δισδιάστατων παιχνιδιών της. Στο Super Mario Maker, οι παίκτες μπορούν να δημιουργήσουν και να παίξουν οι ίδιοι τις δικές τους πίστες Super Mario σε οποιοδήποτε από τα τρία κλασικά παιχνίδια επιθυμούν (Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World και το πιο φρέσκο New Super Mario Bros. U), μοιράζοντάς τες online δημιουργώντας μια πισίνα περιεχομένου που δεν έχει τελειωμό. Mε λίγα λόγια δηλαδή η Nintendo πούλησε ξανά τα παλιά της παιχνίδια (δίνοντας στους παίκτες τα εργαλεία για να φτιάξουν τις δικές τους πίστες) χωρίς να τα γεμίσουν με περιεχόμενο. Το περιεχόμενο θα πληθοποριστεί από τους ίδιους τους κατόχους του παιχνιδιού. Πράγματι, μέσα σε λίγες ώρες από τη στιγμή που κυκλοφόρησε το παιχνίδι είχαν φτιαχτεί και μοιράζονταν online τόσες πίστες παγκοσμίως που μια ζωή να παίζεις δε θα μπορέσεις να τις τερματίσεις όλες. Τον Μάϊο του 2016, η Nintendo ανακοίνωσε πως είχαν δημιουργηθεί πάνω από 7.2 εκατομμύρια πίστες παγκοσμίως, οι οποίες είχαν παιχτεί πάνω από 600 εκατομμύρια φορές!

Οι φανς της Nintendo και του Mario, καθώς και άλλοι που δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια συνήθως αλλά είχαν τη γλυκιά ανάμνηση των old-school Super Mario παιχνιδιών έκαναν το Super Mario Maker ανάρπαστο. Μέσα από το παιχνίδι αναδείχθηκαν απίστευτοι δημιουργοί αλλά και διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης των πιστών που ήταν ανεξερεύνητοι από τους developers των original παιχνιδιών, όπως τα auto-mario levels, τα speedrun levels, ή ακόμα και τα kaizo levels, τα οποία είναι πάρα πολύ δύσκολες πίστες που βασίζονται σε χορογραφημένες κινήσεις του χαρακτήρα και που εκμεταλλεύονται όλες τις μηχανικές των παιχνιδιών, όπως πχ. το να πετάξεις το καβούκι των Koopas σε τοίχο τη στιγμή που κάνεις άλμα έτσι ώστε να πέσεις πάνω του και να σου δώσει ένα δέκατο του δευτερολέπτου την ευκαιρία να ξανακάνεις άλμα για να περάσεις ένα διαφορετικά ανυπέρβλητο εμπόδιο. Για τους casual fans του Super Mario είναι τραγικά δύσκολο. Έλα όμως που βρέθηκε hardcore κοινό ακόμα και για τέτοιου είδους πίστες.

Στα τέλη του Ιουνίου κυκλοφόρησε το Super Mario Maker 2 για το Nintendo Switch και η φρενίτιδα ήταν ακόμα μεγαλύτερη από εκείνη που προκάλεσε ο προκάτοχος του.  Έχοντας εισάγει ένα σωρό καινούριες gameplay μηχανικές στο παιχνίδι, Online Versus κομμάτι στο οποίο είσαι αντιμέτωπος με άλλους 3 παίκτες παλεύοντας για το ποιος θα φτάσει πρώτος στη σημαία, αλλά και Story Mode για όσους θέλουν να παίξουν ξανά πίστες από τα χέρια των developers της Nintendo, έδωσαν ακόμα μια φορά στο κοινό τους αυτό που ήθελαν. Σε πρόσφατο update μάλιστα δόθηκε η δυνατότητα να παίζεις τις πίστες locally με δεύτερο άτομο χωρίς καν να απαιτείται δεύτερη κονσόλα Switch.

Αυτό που κατάφερε με το Super Mario Maker η Nintendo είναι να μας μεταφέρει στην ηλικία που τα δισδιάστατα Super Mario παιχνίδια ήταν ο βασιλιάς της βιομηχανίας και που για χάρη τους καθόμασταν για ώρες μπροστά από τη CRT τηλεόραση, με την ίδια όμως να συνεχίζει ανενόχλητη το development των 3D τίτλων του franchise. Mε ένα σμπάρο έπιασε δυο τρυγόνια η Ninty, η οποία όσο περίεργη και να είναι στις επαγγελματικές της τακτικές, η οξυδέρκεια και η διορατικότητα της δεν συγκρίνονται με καμία άλλη εταιρία στον χώρο των βιντεοπαιχνιδιών.

Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ