Μία έκθεση φωτογραφίας «περί ρεαλισμού» του Βασίλη Καρκατσέλη, στην γκαλερί Μάτι
Ο Βασίλης Καρκατσέλης δεν είναι ο «συνηθισμένος» φωτογράφος και αυτό γίνεται εμφανές και από τις «Ερμηνείες Αναπαράστασης» την τελευταία έκθεση του, που φιλοξενείται στην Κατερίνη στη Γκαλερί Μάτι με τα εγκαίνια να πραγματοποιούνται την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου, στις 20:30.
Μια έκθεση που παρουσιάζει ένα σύνολο που δεν περιορίζεται στο φωτογραφικό έργο και περιλαμβάνει φωτογραφήματα, κατασκευές με φωτογραφίες, artist books, και βιβλία κειμένων του καλλιτέχνη, στο πλαίσιο των φωτογραφικών αφιερωμάτων που πραγματοποιούνται στη Γκαλερί Μάτι υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιάννη Ευθυμιάδη.
Επιπλέον, την ημέρα των εγκαινίων ο δημιουργός θα δώσει την ευκαιρία στους παρόντες να επικοινωνήσουν και με ένα ακόμη μέρος του έργου του που θα απουσιάζει από την έκθεση. Στο πλαίσιο αυτό να πραγματοποιηθεί ειδικά σχεδιασμένη προβολή και θα ακολουθήσει συζήτηση.
Στην εποχή της ψηφιακής πραγματικότητας, το φωτογραφικό έργο του Βασίλη Καρκατσέλη, με τη μοναδική υλικότητά του, μας καλεί σε ένα ζωντανό διάλογο μέσω του βλέμματος, αγωνίζεται γι’ αυτόν μέσω όλων των αισθήσεων, ικανό να δημιουργήσει σχέσεις και όχι καταστάσεις αποδοχής. Τα έργα του δε θέλουν να παραδοθούν αμαχητί, δίνουν τον αγώνα τους ποικιλότροπα και πολυμορφικά.
Τα έργα της έκθεσης, σε μικρές ενότητες (σημασιακές συγχορδίες), μέσω της ψευδογραμμικής συμπύκνωσης ετεροτήτων, ελπίζουν σε μία ανάδειξη βασικών ερωτημάτων (και διαλόγου επ’ αυτών), όπως περί ταυτότητος, περί μέσου (φωτογραφικού), περί έκφρασης, περί σχέσεων. Στη συνέχειά τους, ηθελημένα, αποδιοργανώνουν εαυτόν, με πρόθεση να συγκροτήσουν μία πιο ελεύθερη, ακροβατούσα εκτός προτύπων, θεώρηση και σκέψη, που θα παράγει λόγο.
Σε αυτή τη συμπόρευση γίνεται προσπάθεια να ενορχηστρωθεί η επιθυμία, το ασυνείδητο, η δημιουργία, η ιστορικότητα του υποκειμένου, η ερμηνεία και ο διάλογος για τη συγκρότηση του σύμπαντος και έλλογου κόσμου. Τα έργα, ως σημειολογικές αντιφάσεις, με νόημα και ουσία, σαν απαίτηση για συμμετοχή στην πραγματικότητα, απορρέουν αλλά και παράγουν συγκροτήσεις οι οποίες, φυσικά, εναντιώνονται, και στην ανάπτυξη μίας και μόνο αφήγησης, και στη μίμηση που παραφράζει εσκεμμένα Αριστοτέλη.
Τα έργα, που πρέπει να εκλαμβάνονται ως έργα και όχι τίποτε άλλο (είτε μεμονωμένα είτε ως μικρό-ενότητες), ως υποκείμενα σκέψης, ζωής, δράσης, που διεκδικούν (μέσα στον υποκειμενισμό τους) για τον εαυτό ένα νόημα, διεκδικούν την έξοδο στην κοινωνία, ως φορέας, ως όχημα μετατόπισης από το Εγώ στον Άλλον και το εμείς, από τον ιδιωτικό στο δημόσιο χώρο/διάλογο.
Η συνύπαρξη αυτών των τόσο διαφορετικών αναγκών δημιουργίας (μικρές επί μέρους ρήξεις της μορφής) σχεδιάστηκε για να λειτουργήσει σαν παραβάν που ανοίγει στο ταυτόχρονο διαφορετικών κόσμων.
Ο Βασίλης Καρακατσέλης γεννήθηκε στο Παλαιό Φάληρο Αττικής το 1952. Έχει παρουσιάσει τη χαρακτική και ζωγραφική του εργασία σε 17 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ομοίως, τη φωτογραφική του εργασία παρουσίασε σε 51 ατομικές και πάνω από 200 ομαδικές.
Εκδόθηκαν διάφορα έντυπα με κείμενα, δοκίμια, μονογραφίες, ποίηση, χαρακτικά και φωτογραφίες του. Διετέλεσε Μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Μεταξύ άλλων το 1984 ιδρύει τη Φωτογραφική Ομάδα Τριανδρίας, γνωστή σε όλους σήμερα, σα Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και είναι Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής του Επιτροπής. Μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται για τη διάδραση των τεχνών. Διδάσκει το αντικείμενό του παντού όπου του ζητηθεί. Τον απασχολεί τόσο η παραδοσιακή αντίληψη για την τέχνη, όσο και το ταξίδι της πέραν των ορίων.
Παρουσίασε την πρόσφατη εργασία του σε πολλούς χώρους και θεσμούς, και ανάμεσά τους στο Γαλλικό Salon, στο Βελιγράδι, τις Βρυξέλες, το Δουβλίνο, το Μεξικό, το Περού, την Ισπανία, Σερβία, Κροατία, Κίνα, στην Κωνσταντινούπολη και Σουηδία πολλαπλώς, τις Φωτογραφικές Ημέρες του Κάουνας στη Λιθουανία, στο ¨Ευρωπαίοι Δημιουργοί¨ στο Lotz της Πολωνίας, το Ουγγρικό Μουσείο Φωτογραφίας, τα Φεστιβάλ Marigrafia και Photovakation της Βουλγαρίας, την Biennale του Άμστερνταμ, την Phodar Bienniale, τη Φωτογραφική Συγκυρία και τη PHOTOBIENNALE, το Ίδρυμα Τσιχριτζή, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ, το Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Μουσείο Λαϊκών Οργάνων Θεσσαλονίκης, το Λαογραφικό Μουσείο της Ξάνθης, την 1η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης και φυσικά, σε πολλούς άλλους εξωθεσμικούς χώρους.
Διάρκεια: 22 Φεβρουαρίου – 10 Μαρτίου 2018
Χώρος – Διεύθυνση: Γκαλερί ΜΑΤΙ, Αβέρωφ 4 – 60100 Κατερίνη
Οι ειδήσεις της Κατερίνης και της Πιερίας με ένα κλικ.