Στον Όκκαμ, άγγλο φιλόσοφο και φραγκισκανό μοναχό του 14ου αιώνα, αποδίδεται η αρχή της οικονομίας ως βάση μεθοδολογικής προσέγγισης της αλήθειας:
όταν ακούτε καλπασμό να σκέφτεστε “άλογο” και όχι “ζέβρα”
Στην ουσία, με μία απλή διατύπωση αυτό που μας διδάσκει η αρχή του ξυραφιού είναι πως δεν θα πρέπει να προβαίνει κανείς σε περισσότερες υποθέσεις από όσες είναι απαραίτητες.
Αν πιστεύετε πως η Αρχή Οικονομίας του Όκκαμ δεν έχει εφαρμογή στην καθημερινότητά μας θα πρότεινα να επανεξετάσετε. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω γι αυτό και θα σας εξηγήσω γιατί με ένα απλό παράδειγμα από τον χώρο της φιλοζωίας.
Για το συγκεκριμένο παράδειγμα χρειάζεται, όμως, πρώτα να γνωρίζετε κάποια πράγματα για την σχετική νομοθεσία, τα οποία και θα παραθέσω επιγραμματικά:
- Την απόλυτη ευθύνη για τα άστεγα ζώα έχει ο Δήμος
- Οι εθελοντές για διαδικασίες φιλοξενίας, υιοθεσίας κλπ υποχρεούνται να συνεργάζονται με τον Δήμο
- Για την προώθηση υιοθεσιών μέσω αγγελιών απαιτείται “ομπρέλα” φορέα (Δήμου ή Σωματείου) διαφορετικά υπάρχει υποχρέωση ανάρτησης αριθμού ηλεκτρονικής σήμανσης
- Για να υιοθετήσει άστεγο ζώο οποιοσδήποτε υποχρεούται α) να επικοινωνήσει με τον Δήμο και να αιτηθεί την υιοθεσία για να παραλάβει το ζώο και το βιβλιάριο υγείας του από τον συμβεβλημένο κτηνίατρο β) να δηλώσει την υιοθεσία στον Δήμο διαμονής εφόσον αυτός είναι άλλος από τον Δήμο που προέρχεται το ζώο
Στο άρθρο δεν εξετάζω εάν η νομοθεσία είναι λειτουργική, άρα και “σωστή”, ή όχι ούτε θα διατυπώσω τις απόψεις μου σχετικά και εάν συμφωνώ ή όχι. Πιθανόν σε κάποιο επόμενο άρθρο μιας και σύντομα, απ’ ότι ακούγεται, θα ανοίξει διαβούλευση για τον νόμο Περί Προστασίας Ζώων. Θα πω, όμως, αυτό: τον νόμο δεν τον εφαρμόζουμε επιλεκτικά, όπως μας βολεύει, και όταν δεν μας αρέσει αγωνιζόμαστε να τον αλλάξουμε με κάθε πρόσφορο μέσο.
Πρόσφατα κατατέθηκε καταγγελία εναντίον ατόμου γνωστού στην φιλοζωική κοινότητα της πόλης, και όχι μόνο, για παραβάσεις ακριβώς των παραπάνω με αφορμή προσπάθειά του να βάλει σε αυτοκίνητο, κάποια νύχτα, άστεγο επιβλεπόμενο σκύλο γιατί “είχε βρει υιοθεσία”. Η καταγγελία αυτή πυροδότησε μία εδώ και χρόνια “παραφιλολογία” ενάντια στο Συμμετέχω Αδέσποτα Κατερίνης και το άτομό μου, κυρίως, κεκαλυμμένα αυτονόητα, καθώς προειδοποίησα εδώ και αρκετό καιρό πως οποιαδήποτε λασπολογία και προσπάθεια αμαύρωσης του πολύπαθου έργου θα επισύρει τις νόμιμες κυρώσεις.
Οι ερωτήσεις που υπαγορεύει το Ξυράφι (και η Αρχή της Οικονομίας, όπως λέγεται αλλιώς) σε έναν κοινό νου σε αυτή την περίπτωση, λοιπόν, είναι οι εξής (και θα παραθέσω μόνον αυτές και όχι ερμηνεία):
- Γιατί κάποιος προσπαθεί να βάλει ένα ζώο στο αυτοκίνητο την ενδεκάτη νυχτερινή (το οποίο σαφώς αντιστέκεται καθώς δεν σε γνωρίζει) ενώ μπορεί να επικοινωνήσει με τον Δήμο ή με την εθελόντρια που φροντίζει για την σίτισή του για να γίνει η μεταφορά εφόσον έχει βρει υιοθεσία;
- Γιατί κάποιος την στιγμή που η εθελόντρια που σιτίζει το συγκεκριμένο ζώο βγαίνει και ρωτάει τί συμβαίνει και ενημερώνει για την νόμιμη διαδικασία, ο κάποιος ξεκινά φραστική επίθεση ενάντια στην ίδια, τον αντιδήμαρχο, το συνεργείο και τα σωματεία παραληρώντας για ανικανότητα και άλλα τέτοια “όμορφα”;
- Γιατί κάποιος ενώ έχει ενημερωθεί για την νόμιμη διαδικασία (πολλάκις και με διάφορα μέσα) εξακολουθεί πεισματικά να την παραβαίνει και δεν δηλώνει τις υιοθεσίες στον Δήμο θολώνοντας τα νερά με κουτσομπολιά και ύβρεις;
- Γιατί κάποιος που θεωρεί πως η αντιδημαρχία είναι ανίκανη δεν προχωρά σε διεκδίκηση βελτίωσης με κάθε πρόσφορο και νόμιμο μέσο αλλά καταφεύγει σε παράνομες πράξεις;
- Τί κάνει νιάου – νιάου στα κεραμίδια;
- Ποιό είναι το πρώτο πράγμα που σας έρχεται στο μυαλό;
Θα παραθέσω μερικά ερωτήματα ακόμη για να σκεφτείτε με βοηθό τον Όκκαμ και το Ξυράφι του:
- Γιατί κάποιος που ισχυρίζεται διάφορα δεν το κάνει με μία καταγγελία και ονοματεπώνυμο ή έστω με ονοματεπώνυμο δημοσίως αλλά απλώς πυροδοτεί με υπονοούμενα “πηγαδάκια” και φήμες χωρίς ονοματεπώνυμο;
- Γιατί, εφόσον δεν ασχολούμαι με κανέναν, παρά μόνον όταν υπάρχει έρεισμα για καταγγελία, στην οποία προχωρώ, και μόνο με τους στόχους μου για την βελτίωση της ζωής των άστεγων ζώων της πόλης και πανελλαδικά σε κάθε επίπεδο (άμεσα, εκπαιδευτικά, νομοθετικά, διοικητικές αναφορές και καταγγελίες γενικότερα, επικοινωνιακά με αρθρογραφία και μέσω της σελίδας του Σωματείου, σε επίπεδο φορέων κλπ), με όλα τα λάθη που αυτές οι προσπάθειες μπορεί να συνεπάγονται, ασχολούνται όλοι με το πρόσωπό μου που εκπροσωπεί το Συμμετέχω;
- Συγγνώμη, ενοχλώ;
Σας αφήνω να σκεφτείτε κρατώντας κατά νου την Αρχή της Οικονομίας Ενέργειας και το Ξυράφι του Όκκαμ, που πηγαίνει χέρι – χέρι με την Αρχή της Διατήρησης της Ενέργειας. Με προσοχή όμως, καθώς οι υπεραπλουστεύσεις δεν είναι πάντα ωφέλιμες και δεν οδηγούμαστε απαραίτητα στα σωστά συμπεράσματα χρησιμοποιώντας αυστηρά επαγωγική μεθοδολογία.
Οπότε κρατάτε κατά νου επίσης πως ο Γουόλτερ του Τσάττον είπε:
«Εάν τρεις θέσεις δεν επαρκούν για να επιβεβαιώσουν μία καταφατική πρόταση για κάποιο ζήτημα, τότε πρέπει να προστεθεί και μια τέταρτη, και ούτω καθ’ εξής». Και ο τρόπος που ερμηνεύουμε τα γεγονότα επηρεάζεται πάντα από την προσωπική μας θέση, όπως και οι πράξεις μας επηρεάζονται πάντα από αυτά που θεωρούμε “απειλή”.
Στην προκειμένη περίπτωση, πολύ πριν φτάσουμε στο σημείο που είμαστε, επεσήμανα αρκετές φορές σε κάθε ευκαιρία την ανάγκη για (και ζήτησα συγκεκριμένα από τον Αντιδήμαρχο, κ. Τσιαλό, τουλάχιστον δις) να κληθούν όλοι οι ενεργοί εθελοντές της περιοχής για να συμφωνηθεί ένας κώδικας διαδικασίας νόμιμος, αλλά όχι νομότυπος, έτσι ώστε έχουν την πρόθεση να βοηθήσουν τα άστεγα ζώα του Δήμου μας να συνεργαστούν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στο συντομότερο χρονικό διάστημα. Δυστυχώς δεν υπήρξε ανταπόκριση όχι γιατί δεν υπήρχε συμφωνία στο θέμα της διαδικασίας αλλά γιατί θεωρήθηκα υπερβολική ως συνήθως (πράγμα αρκετά φυσιολογικό, δυστυχώς – είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος την έκταση του “γκρίζου τοπίου” που επικρατεί στην φιλοζωική δραστηριότητα)
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η επαγωγή για την εξαγωγή συμπερασμάτων είναι απαραίτητη.
Το σκίτσο “δανεικό”, οι λεζάντες εμού της ιδίας
ΥΓ: Το δεύτερο μέρος και συνέχεια του άρθρου “ο σκύλος σου ξέρει τί ώρα είναι;” την επόμενη εβδομάδα