26 χρόνια μετά...

Γράφτηκε από τον 

26 χρόνια μετά τη σύλληψη της ιδέας και μετά από 20 χρόνια εργασιών και κωλυσιεργειών δόθηκε στην κυκλοφορία ο βόρειος κόμβος της Κατερίνης

 

 

Εγκαινιάστηκε το μεσημέρι της Παρασκευής (ανήμερα της εορτής της Πολιούχου Αγίας Αικατερίνης) ο βόρειος κόμβος της πόλης, από τον Υπουργό Υποδομών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη.

 

Για να ολοκληρωθεί το έργο (από τότε που κάποιοι το συνέλαβαν ως ιδέα και αναγκαιότητα για την πόλη) έπρεπε να περάσουν κάτι περισσότερο από 25 χρόνια. Όλα αυτά τα χρόνια το έργο πέρασε από χίλια κύματα και άλλα τόσα προβλήματα μέχρι να έρθει η «μεγάλη μέρα» να παραδοθεί στην κυκλοφορία.

Πρόκειται για έναν κόμβο που συνδέει την Παραλιακή ζώνη του Δήμου Κατερίνης με την Παλαιά Εθνική Οδό και με την Περιφερειακή Οδό της πόλης (η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2017). Κόστισε περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ και ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1998. Μέχρι το 2009 το έργο είχε σταματήσει (αφού δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις) για να ολοκληρωθεί τελικά το 2016. Ο αρχικός εργολάβος του έργου ήταν η ΕΡΓΑΣ του Γιώργου Μπατατούδη. Την Παρασκευή ουσιαστικά παραδόθηκε ένας κόμβος με πλήρη παράπλευρο οδικό δίκτυο που εξασφαλίζει με ασφάλεια την επικοινωνία της Κατερίνης με το παραλιακό μέτωπο. Αξίζει να σημειωθεί, ότι με τη λειτουργία του βόρειου κόμβου, η πρόσβαση προς τις ακτές του δήμου Κατερίνης από την Εθνική Οδό γίνεται ευκολότερη και γρηγορότερη, αφού κάποιος που βγαίνει από την Εθνική Οδό με πορεία προς την Παραλία «βγαίνει» μετά την Περίσταση στον διπλό δρόμο προς την Παραλία Κατερίνης.

 

Ο κόμβος δόθηκε στην κυκλοφορία από τον υπουργό Υποδομών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη. Ο υπουργός στη σύντομη ομιλία του είπε πως το έργο καθυστέρησε 26 χρόνια «για τους γνωστούς λόγους.» Κάνοντας μια σύντομη αναδρομή στα προβλήματα που αντιμετώπισε το έργο (προβλήματα που προφανώς δεν αφορούν μόνο αυτό), είπε οτι διεκόπη μετά το 1998 που είχε δημοπρατηθεί, παρότι ήταν ένα κύριο έργο για την είσοδο της πόλης. Τα προβλήματα σχετίζονταν με τις απαλλοτριώσεις και τη χρηματοδότησή του. «Αυτό μας βοηθά να βγάλουμε και κάποια συμπεράσματα», είπε ο κ. Σπίρτζης, δράττοντας την ευκαιρία να μιλήσει για το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τα δημόσια έργα, αλλά και για τις αλλαγές στις οποίες έχει προχωρήσει η κυβέρνηση σ’ αυτό. «Το νέο θεσμικό πλαίσιο ορίζει οτι δεν μπορεί να δημοπρατηθεί κανένα έργο αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις. Οι αποφάσεις που έχουν παρθεί από την διυπουργική επιτροπή που συντονίζει ο Αλέκος ο Φλαμπουράρης σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και το υπουργείο Οικονομίας, για την αλλαγή του τρόπου που θα γίνονται από εδώ και στο εξής οι απαλλοτριώσεις, δείχνει τα θεσμικά βήματα που πρέπει να κάνει η χώρα, για να μην έχουμε την επανάληψη, τέτοιων φαινομένων», είπε χαρακτηριστικά.

Ο υπουργός Υποδομών, παρουσία στελεχών της παραχωρησιούχου εταιρείας «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ», αναφέρθηκε και στα μεγάλα έργα των σηράγγων σε Τέμπη και Πλαταμώνα, σημειώνοντας ότι θα παραδοθούν προς χρήση τον Μάρτιο του 2017. «Το έργο έχει ενταχθεί στον Αυτοκινητόδρομο του Μαλιακού και στην παραχώρηση, που θα έχει συνολικό μήκος 26 χιλιόμετρα. Τα 11 από αυτά θα είναι σήραγγες. Έχει προχωρήσει πάρα πολύ και είναι από τις μεγαλύτερες σήραγγες των Βαλκανίων. Σύντομα θα δοθούν για χρήση στους πολίτες της χώρας», είπε ο υπουργός για να συμπληρώσει ότι και οι διαπραγματεύσεις της 5ης παραχώρησης έχουν προχωρήσει «και έχουμε βρεί λύσεις για να ολοκληρωθεί και αυτό το έργο το Μάρτιο του 2017. Δυστυχώς κληρονομήσαμε και σ΄ αυτό το έργο προβλήματα που δεν είχαν επιλυθεί με την αναθεώρηση της σύμβασης από την προηγούμενη κυβέρνηση.»

Τέλος ο υπουργός, εξήγγειλε ένα ακόμη σημαντικό έργο επί της Εθνικής Οδού, που αφορά στην κατασκευή κόμβου στο ύψος της Σκοτίνας. Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, δύο χιλιόμετρα μετά τα μετωπικα διόδια της Λεπτοκαρυάς, θα κατασκευαστεί ένας ακόμη κόμβος «για να διευκολυνθούν οι πολίτες και της Πιερίας και της Θεσσαλίας στην πρόσβαση τους προς το παραλιακό μέτωπο της περιοχής.»

 

 

Τι περιλαμβάνουν τα έργα του Βόρειου Ανισόπεδου Κόμβου Κατερίνης

Το κυρίως τμήμα του Βόρειου Κόμβου που αποτελείται από την ανισόπεδη γέφυρα επί του αυτοκινητοδρόμου και τις ράμπες εισόδου και εξόδου, και τα συνοδά έργα, δηλαδή τη συνδετήρια οδό που ενώνει την Παλαιά Εθνική Οδό (στα δυτικά του αυτοκινητόδρομου) με την οδό προς Παραλία (στο ανατολικό τμήμα). Η συγκεκριμένη οδός είναι διπλής κατεύθυνσης με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και διαχωριστική νησίδα, με όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό δηλ. στηθαία ασφαλείας, διαγράμμιση, κατακόρυφη σήμανση, οδοφωτισμό, φυτεύσεις πρανών.

Στα έργα του κόμβου συμπεριλαμβάνονται επίσης, δύο μεγάλα τεχνικά, η γέφυρα που περνάει πάνω από τον αυτοκινητόδρομο και η γέφυρα του ΟΣΕ στην έξοδο προς Παραλία.

Το κυρίως τμήμα του βόρειου κόμβου παραμένει στην διαχείριση και λειτουργία της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» και ως εκ τούτου θα συντηρείται από την εταιρεία έως το πέρας της περιόδου παραχώρησης, ενώ τα συνοδά έργα παραδόθηκαν για λειτουργία και συντήρηση στο Ελληνικό δημόσιο.

 

Ο τάφος της Κατερίνης

Η κατασκευή του έργου, έδωσε την ευκαιρία για την «αποκάλυψη» δύο Μακεδονικών τάφων στην περιοχή. Στο χώρο του μνημείου, ξεναγήθηκε από την αρχαιολόγο Έυα Αλβανού ο υπουργός Υποδομών, δείχνοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Ο τάφος της Κατερίνης αποκαλύφτηκε το 1976 σε χωράφι χωματοληψίας του εργοστασίου πλινθοποιΐας, Β.Α. της Κατερίνης σε απόσταση δύο χιλιομέτρων και δυτικά από την περιοχή του Αγίου Αθανασίου, σε απόσταση μικρότερη των οχτακοσίων μέτρων.

Ο τάφος χρονολογείται το αργότερο στο β΄ τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα, δεν ανήκει στα τυπικά παραδείγματα των μακεδονικών τάφων. Η πρώτη ανασκαφική έρευνα πραγματοποιήθηκε το 1977, ωστόσο ελλείψει κονδυλίων καλύφθηκε. Οι ανασκαφικές εργασίες ξεκίνησαν ξανά με τις εργασίες για την κατασκευή του βόρειου κόμβου το 1998 με εντυπωσιακά αποτελέσματα. 

Ο ένας από τους δύο συνολικά τάφους, θεωρείται ως μια πρόδρομη μορφή μακεδονικού τάφου. Πρόκειται για ένα ορθογώνιο κτίσμα κατασκευασμένο από λαξευτούς πωρόλιθους. Δεν έχει είσοδο και η ταφή πρέπει να έγινε από πάνω. Χωρίζεται με τοίχο που φέρει μαρμάρινη πόρτα, σε προθάλαμο και θάλαμο. Η στέγη του ήταν επίπεδη. Ο τάφος ως προς την κατασκευή του αποτελεί ένα ιδιότυπο μνημείο. Αρχιτεκτονικά είναι κιβωτιόσχημος, ο εσωτερικός του χώρος με τα κονιάματα, τη μαρμάρινη πόρτα και την κλίνη, παραπέμπει σε καμαροσκέπαστο μακεδονικό. Στον προθάλαμο διακοσμήθηκε με μαίανδρο και στρογγυλές ζωγραφιστές ασπίδες.

 

 

Στην ζωγραφιστή ασπίδα του προθαλάμου διακρίνεται η εικόνα ενός μαύρου κυνηγετικού σκύλου.

Διατηρήθηκε το επίσημα της ασπίδας του βόρειου τοίχου, ένα μαύρο κυνηγετικό σκυλί και ίχνη από τη διακόσμηση δύο άλλων με ημικύκλια. Μέσα στον τάφο που ήταν συλημένος βρέθηκαν αντικείμενα γυάλινα και από ελεφαντοστούν, χρυσή διπλή περόνη, χρυσός δακτύλιος από τη λαβή ξίφους, ένας λύχνος, τμήματα από ασημένιο επίχρυσο περιλαίμιο, χάλκινο νόμισμα της δεύτερης περιόδου του Αμύντα Γ΄(381-369), ασημένια επίχρυσα κοσμήματα.

Η κ. Αλβανού, τόνισε οτι πρόκειται για μοναδικό μνημείο της περιοχής, αφού στην πόλη της Κατερίνης, παρά την οικοδομική ανάπτυξη δεν έχουν βρεθεί άλλα αρχαία.

Ωστόσο, ακόμη και σήμερα το μνημείο δεν είναι ασφαλές αφού δεν έχουν γίνει τα αντιπλυμμηρικά έργα. Για την ανάγκη αντιπλημμυρικών έργων μίλησε και ο υπουργός Υποδομών κ. Σπίρτζης (ο οποίος έδειξε ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος), χωρίς ωστόσο να κάνει καμία νύξη για χρηματοδότηση τέτοιων έργων.

 

 

Τελευταία νέα...

«Αποκαλύπτει» το πρόγραμμά του

«Αποκαλύπτει» το πρόγραμμά του

Δευτέρα, 22 Μαΐου 2017 10:41
«Ψυχρολουσία» από το Βερολίνο

«Ψυχρολουσία» από το Βερολίνο

Δευτέρα, 22 Μαΐου 2017 10:26
Ημέρα τιμής και όχι λήθης

Ημέρα τιμής και όχι λήθης

Κυριακή, 21 Μαΐου 2017 18:24
Με γειά το 4ο!

Με γειά το 4ο!

Παρασκευή, 19 Μαΐου 2017 09:22
Τέτοια ώρα... τέτοια λόγια!!! 19-05-2017

Τέτοια ώρα... τέτοια λόγια!!! 19-05-2017

Παρασκευή, 19 Μαΐου 2017 09:21
«
»